ansanpansan
02-08-2013, 21:41
Äckliga små svarta kryp har invaderat min prästkrage. Hittar dålig info på nätet. Mest bara vilka bekämpningsmedel rapsodlare använder.
Någon med bra råd?
Bengalow
02-08-2013, 22:04
Låt dom vara! Dom försvinner snart. Är det inte lite sent för att vara rapsbaggar? Är det inte svarta bladlöss?
ansanpansan
03-08-2013, 07:50
CITAT (Bengalow @ 02-08-2013, 23:04)

Låt dom vara! Dom försvinner snart. Är det inte lite sent för att vara rapsbaggar? Är det inte svarta bladlöss?
Nä det ser ut som rapsbaggar och är ju mycket snabbare/ rörligare än löss. Gör de inte skadA?
Hej
Hej
Nu kan de inte göra skada men de ska lägga sina ägg på blad och stam, det ska komma deras nya generationen under växt period och skadar blad blommor och rötter, så det är bättre om du:
1 Blocka bort dem på handen.
2 eller köpa gula klister och fasta den på stam för att de ska fasta om de tänker gå uppe för att lägga ägg.
3 Du kan lägga en gult hink som fylla på vatten bredvid växter, så ska de kommer där och drunk.
H.Bassam
Piccante
03-08-2013, 18:27
Som vuxna är rapsbaggar pollenätare. Det är larverna som lever i knoppar och äter upp dom. så blommar prästkragarna nu utgör de ingen större fara för växten.
ansanpansan
04-08-2013, 09:24
Tack för svaren! Men man ser dem flyga runt hela trädgården nu. Svävar ovanför frukosten tom. Så plockerar jag bort dem som är på blomman lär det komma nya. Är det någon idé att göra något? Man vill ju inte att de förökar sig. Lika bra att inte ha växter som gillas av dem eller? Tycker de är fult ohyra. Blomman blir ju inte direkt en fröjd att titta på.
ansanpansan
04-08-2013, 09:32
Nu är de på funkiorna också. På de gröna bladen och ljuslila blommor a!?!
Hej
- Användning av ljus fällor eller deras respektive feromon fällor under häckningstiden.
1 Du kan fråga trädgård butik om dem.
2 man kan använda insekter bekämpning mot dem.
H.Bassam
ansanpansan
05-08-2013, 06:50
CITAT (Bassam @ 04-08-2013, 21:06)

Hej
- Användning av ljus fällor eller deras respektive feromon fällor under häckningstiden.
1 Du kan fråga trädgård butik om dem.
2 man kan använda insekter bekämpning mot dem.
H.Bassam
HJÄRTA
Haha trägdårdsbutiken var full av dem. Helt sjukt. De hade aldrig varit med om dess like. Dessutom har personalen gula kläder

jag skippar gult tills ett lugnare år
Inger A
08-08-2013, 06:56
CITAT (ansanpansan @ 02-08-2013, 22:41)

Äckliga små svarta kryp har invaderat min prästkrage. Hittar dålig info på nätet. Mest bara vilka bekämpningsmedel rapsodlare använder.
Någon med bra råd?
Hej!
De senaste 3 dagarna har även vi invaderats av Rapsbaggarna och de är på ALLA blommor och växter, vi kan inte sitta ute då de kryper in både näsa, mun, ögon och under kläderna. Vi har aldrig sett något liknande!!
Då vi har rabatter för/med humlor och fjärilar så går det ju inte att använda bekämpningsmedel, de svärmar runt i luften och jag ser med stor oro på nästa sommars invasion. Funderar på att bekämpa dem när de lagt äggen i jorden, hur man nu ska göra?!
Eva i Västerås
08-08-2013, 11:40
Typiskt när rapsen blommat över. Då finns dom plötsligt ÖVERALLT!
Men det går ganska snabbt över. Dom skadar inte annat än blomknoppar på kål, såvitt jag förstått.
Broccolin kan alltså möjligen fara illa, men annars är det nog bara irriterande med dom svarta krypen överallt.
ansanpansan
09-08-2013, 11:32
Efter lite efterforskningar så är det extremt mycket rapsbaggar i år iaf i Västmanland där vi håller till. Får se hur det blir nästa år då jag inte har någon att jämföra med än så länge. Blev stugägare i området nu i år.
Men ja visst är de jobbiga!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.