|
Jag har sandjord på min kolonitomt och det är ganska utarmat och näringsfattigt. Förutom att såklart tillföra gödsel och kompost för att få upp mullhalten har jag nu fått en idé om att det också vore bra med lite mer mineral och läste att man kan tillsätta stenmjöl. Nu till min fråga, lera är ju också små små stenpartiklar och lerjord är ju generellt näringsrik. Antar att lerpartiklar borde avge lika mycket mineral som stenmjöl och att det då skulle gå lika bra att be om lite lera från någon med lerjord, blanda ut med vatten och sprida ut? (Eller sprida ut på annat sätt). Vad tror ni, någon som har erfarenhet? Hälsningar Emma
Piccante
03-08-2013, 09:35
Varför tror du att du behöver tillsätta mineraler? Har du märkt att växterna har något bristsymptom? Sen är jag lite skeptisk till stenmjöl för stenmjölets egenskaper beror ju helt på var man har borrat (oftast är stenmjöl rester från borrning i berg). Att tillsätta stenmjöl till en sandjord är som att blanda ut sand med sand... Finns mineralgödsel som är mer specifik som man vet vad den innehåller så man får rätt mineraler till sin jord. Lera varierar också beroende på var i landet den finns.
Hej Stenmjöl använder som jordförbättring i lera, men vad skillnad mellan dem på näring, båda innehåller näring beror på varifrån kommer dem, och lera har Leran består redan av mycket små fina korn som de klistra med varandra och göra jord sämst, men när vi blanda lera med stenmjöl blir jord mycket bättre.
H.Bassam
CITAT (emmma @ 03-08-2013, 09:32)  Jag har sandjord på min kolonitomt och det är ganska utarmat och näringsfattigt. Förutom att såklart tillföra gödsel och kompost för att få upp mullhalten har jag nu fått en idé om att det också vore bra med lite mer mineral och läste att man kan tillsätta stenmjöl. Nu till min fråga, lera är ju också små små stenpartiklar och lerjord är ju generellt näringsrik. Antar att lerpartiklar borde avge lika mycket mineral som stenmjöl och att det då skulle gå lika bra att be om lite lera från någon med lerjord, blanda ut med vatten och sprida ut? (Eller sprida ut på annat sätt). Vad tror ni, någon som har erfarenhet? Hälsningar Emma Halaj! Jag tycker att det verkar logiskt, men jag vet inte. Annars kunde du fått gratis stenmjöl av mig, men jag vet ju inte var du bor. Jag bor i gbg. //T
Hej
Alla sand har stenmjöl som löser näring under Under nedbrytning med vatten. H.Bassam
Eva i Västerås
05-08-2013, 13:10
Det fungerar nog lika bra med lera som med stenmjöl för dig, om jorden är väldigt sandig. Mer för vattenhållande än näring. Mineralhalten är förmodligen OK i din jord, och den förbättras också av kompost och gödsel. Problemet är nog snarare att få tag på lera och få den utblandad och utspridd. Jag har haft så tung lera vid tidigare hus att jag gärna skulle bytt några m3 mot lika mycket sand, men som sagt, jag kan inte se något vettigt sätt för dig att få leran utspridd. Det är som att smula sten och strö ut den, eller om den är blöt, som att kleta ut keramiklera över jorden...
Det är nog enklare att fortsätta med kompost och gödsel. Det ger balanserad näring och hjälper till att hålla fukten.
CITAT (Bassam @ 04-08-2013, 21:12)  Hej
Alla sand har stenmjöl som löser näring under Under nedbrytning med vatten. H.Bassam Halaj! Du har en bra poäng där. Sand har ju inte bara en fraktion. Det borde ju faktiskt finnas stenmjöl i jorden där redan. //T
Hej
Jag såg i Dubai att de plantera bara på sand, de har fina växter, men jag tycker om att blanda sand jord med lite lera för att minska vattning. Obs just nu försöker jag planter kaktus växter i bara sand och se vad ska hände fram tiden.
H.Bassam
Din jord är inte endast storleksfraktionen sand, utan innehåller troligen ett brett spektra av bl.a. både sand och silt, men den fraktion som dominerar jordens egenskaper är sand. Det behöver inte vara så sjukt mycket ler för att jorden ska bete sig som en lerjord. Klassningarna (andel lerpartiklar) för lerjord är Lättlera 15-25%, Mellanlera 25-40%, Styv lera >40%. Därför är det nästintill omöjligt att späda ut sin lerjord med t.ex. sand, den kommer fortfarande att bete sig som en lerjord.
Men att tillföra ler till sandjord, jag tror inte att de kan skada. Ju mer ler, desto bättre vattenhållande förmåga. Ler är så små att det bli mycket mer partikelyta per jordvolym, ler binder därför även in näringsämnen så att de inte lakar ut när det regnar samt att partilarna i sig vittrar. Det skapar ett större förråd av vatten och näring i jorden.
Tillförandet av leran kan vara svårt. Blir lätt klumpar som inte interagerar med resten av jorden. Det vore bra att få den jämt fördelad, är det blött blir de ett jävla klet att hantera. Enklast är nog att lufttorka leran och mortla den till aggregat i sanstorlek. Vänta tills jorden är torr, sprid leran och gräv ner och blanda om noga. Vattna!
Om du vill ha 10% ler jämt fördelat i jorden så går det åt 10L/kvadratmeter för varje decimeters djup. Alltså 30L/m2 om du vill blanda in det i de översta 30cm (ungefär en spade ner). Sen är det ju troligen inte 100% ler i leran utan kanske bara 30%. Så det går ju åt ännu mer.
Sen är det ju inte säkert att leran håller sig kvar utan den kan sakta tvättas ur neråt i jorden av regn och bevattning. Har inte provat, men det låter dock som ett intressant projekt tycker jag, skulle vara kul att höra om det gör någon skillnad. Ett bra allternativ/komplement är att tillföra massor av organiskt material till jorden, kompost, gräsklipp, flis, allt som innehåller och binder vatten och näring är bra.
Mycket bra svar Scout!
Jag har också haft en väldigt sandig jord med dålig vattenhållande förmåga. Till en början försökte jag att tillföra lera, just genom att torka den och sedan finfördela och sprida ut. Men snart insåg jag vilket arbete det skulle bli, så det fick bli massor av organiskt material i stället och mullhalten har ökat markant och därmed toleransen mot torka. Dessutom odlar jag det mesta med marktäckning för att behålla fukten i marken och samtidigt tillföra näring.
För experiment i krukor och på små ytor kan jag tipsa om katty kattströ klumpbildandeViken är ren torkad och krossad bentonitlera utan tillsatser, jag har använt den flera gånger som näckroslera i mina växtakvarium och till mina dammväxter utan problem. Då den är i granulat form så är den jätte lätt att blanda i jorden.
Tack för alla intressanta inlägg!  Spännande! Jag antar att själva näringsinnehållet i leran kan skilja sig mellan olika typer av lera, varifrån den är hämtad. Någon som vet vilka joner man främst vill åt från lera/stenmjöl? Järn, magnesium osv antar jag? Jag har fin lera som jag kan hämta vid mina föräldrars sommarstuga. Bra idé att hellre torka den och finfördela än att försöka lösa upp med vatten, låter helt klart enklare. Jag håller på och försöker blanda i gödsel, kompost och täckodlar för att få till mer näring och högre mullhalt så det blir kanske lite svårt att veta exakt vilken behandling som ger vilket resultat men skall försöka lägga till ett inlägg här lite senare med mina observationer  Googlade på bentonitlera och den har tydligen ett vulkaniskt ursprung. Enligt skenet består det huvudsakligen av aluminiumsilikat. Antar att det alltså inte innehåller lika mycket spårämnen som vanlig lera? Intressant det här, får läsa på mer om leror. På en sida om kattsand fick jag reda på att bentonitlera oftast importeras från USA. Fick lära mig mycket nytt idag  Ha det gott allihopa.
.Hej Jord som kommer från vulkaniskt ursprung. det är rikaste på viktiga näring till växter, detta är små näring som kallas för näring som växter behöver dem som ( zn, cu, bor, svavel) och näring som behöver växter mycket av dem som ( N K F).
H.Bassam
Det som gör bentonit så poppulär i massa vitt skiljda tillämningar som kattsand och inkapsling av utbränt kärnbränsle, är framför allt egenskapen att det expanderar kraftigt i kontakt med vatten. Vilket dock också betyder att det krymper kraftigt när det torkar. Detta är inte egenskaper vi letar efter när vi odlar, så jag skulle hellre ta en "vanlig lerjord". Även om bentoniten säkerligen också innehåller näringsämnnen.
De egenskaper vi är ute efter om vi blandar in lera i jorden är: ökad vattenhållande förmåga och ökad partikelyta per jordvolym (ger större reservoar med näringsämnen och snabbare vittring som ger mer näring. Det enklaste är väl att prata med lokal bonde med leriga åkrar. Gräv upp några hinkar när åkern är plöjd och prova. Någon jätteskillnad mellan olika lokaler tror jag inte du kommer att märka. Men en styv lerjord är nog bra, den innehåller högre andel ler än en lätt lerjord.
Sen spelar djupet du tar jorden från roll på grund av jordmånsbildningen. Matjorden, de översta runt 50cm, ovan plogsulan, tror jag är bäst, där är jorden påverkad av odling och biologiska processer som ger mer organiskt material, bättre aggregatbildning, mer vittring. Går du djupare så hittar du alv och modermaterial ("opåverkad" jord). På min odlingslott är leran i alven lämplig för porslinsframställning, Ekeby bruk tog sin keramiklera härifrån. Den är extremt kompakt, har ingen aggregatstruktur, biologisk aktivitet eller organiskt material, och troligen inte så rolig att odla i, men matjorden är jättebra. Det är samma mineraljord, men jormånsbildningen gör matjorden till en fin odlingjord.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|