160kvm stort hus
Hej!
Har precis fått hem en massa fina ( nåja inte än ) knölar från odla.
Nu i helgen när det endå är lite långledigt tänkte jag passa på att plantera dom.

Men i vilken jord ska jag plantera? Planteringsjord ( vilket låter vettigast ) eller så jord? För vissa liljor vill ju ha en sandblandad jord och den såjorden jag har är ju sandblandad.

Och om man inte ska ha såjord, hur får man den andra jorden sandblandad? Sno sand från ungarnas sandlåda? biggrin.gif

Detta är verkligen nybörjarområde för mig, men jag hoppas att min balkong kommer att bli jättefin i sommar och då ska ni få se bilder!!

Mvh G
Kajsa
Köp den bästa, det finns jord för krukor U- jord, eller köp krukväxtjord med små leccakulor. Till liljorna kan man lägga sand eller leccakulor under löken, dom ska ha djupa krukor om dom ska få plats, men annars kan du ta samma jord till liljorna, man kan också ge liljorna en msk. benmjöl i sanden om man vill fjäska lite. rolleyes.gif
160kvm stort hus
Vilken är den bästa då?

Jag vet att det finns nått som heter balkonglådejord som är jord med små lecakulor i för att det ska bli lite "luftigt"

Sand i botten på liljorna, vad för sand?

Mvh G
pepparmynta
Sand är inte alltid så bra att blanda upp jorden med, i värsta fall kan den med tiden packa sig runt växtens rötter. Lecakulor, små eller stora, är ett bra alternativ.
Kajsa
Jag menar köp inte den billiga jorden. U- jorden är framtagen för krukor balkonglådor, klarar uttorkning eller regn. Kraftigt gödslad med extra järn.
Till liljorna kan du ta ett par nävar grov sand eller lecca just runt löken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon