Full version: Groda i trädgården
Påtoppen
När vi trimmade gräset mellan pallkragarna i går hoppade den här krabaten fram:

[attachment=77845:image.jpg]

Har för mig att jag läst någonstans att det är bra med grodor i trädgården, eller har jag fel?
Huggorm
Jag vet inte om de gör varken till eller ifrån. Förutom mask äter de ju en och annan insekt och har man tur är det skadeinsekter. Men det är alltid kul med liv i trädgården!
malarmaster
har gott om grodor i min trädgård,här är fuktigt,skuggigt och tillgång till flera dammar.
kan inte se att de gör någon skada utan gillar att det är liv i trädgården. katterna bryr sig inte heller.
har man tur dyker det också upp någon salamander då och då.
mina syskonbarn har döpt mitt hus till paddeborg,om det är på grund av de många grodorna eller ägaren låter jag vara osagt. ulf
Tapio
Halaj!

Jag har också mycket grodor, men i år har jag nog knappt sett en enda. Jag gillar dem också. Grodorna kanske kommer hit för att jag har en naturlig damm ovanför min tomt, jag vet inte.

//T
CillaM
Groddjur kan vara ett tecken på att det är friskt i trädgården. Dessa djur är de första som dör sägs det, när något är i obalans. Var rädd om grodor, paddor och salamandrar!
EKLO
Hej,

den som ändå hade grodor eller paddor i trädgården! Förutom att vara trevliga i största allmänhet äter de bla mindre sniglar, och jag som har sånt problem med åkersniglar som käkar i mina kål- och sallatsland, och ibland bland bönorna, ja, jag skulle gärna ha grodor och / eller paddor. Men den sista paddan såg jag för flera år sedan. Det är sorgligt.

Det sägs att när paddor och grodor försvinner från kända ställen är det ett tecken på att ngt är i obalans i ekologin på platsen.

så var rädd om dina!
Gossen Ruda
Det "sägs" väldigt mycket här. biggrin.gif Finns det groddjur i trädgården är det nog bara för att det finns lämpligt lekvatten i närheten, dvs inom en eller ett par km och att trädgården är någorlunda anpassad för djuren.
Monaxe
Grodor och paddor är jag jätteglad över att ha i min trädgård.
Paddorna kommer tidigt på våren för att lägga sin
rom i vår damm, ett säkert vårtecken! Dessutom så skalltydligen paddrommen/yngel inte smaka så gott för fiskar, och det stämmer nog för ingen fisk äter av rom eller yngel
Grodor har vi också men lite mindre utav dem. Salamandrar finns också i dammen, underbart med djurlivet på tomten!
Tapio
CITAT (Gossen Ruda @ 05-08-2013, 08:23) *
Det "sägs" väldigt mycket här. biggrin.gif Finns det groddjur i trädgården är det nog bara för att det finns lämpligt lekvatten i närheten, dvs inom en eller ett par km och att trädgården är någorlunda anpassad för djuren.

Halaj!

Kan en groda verkligen knata flera kilometer? Jisses!
Jo, det verkar finnas en uppfattning om att grodor gillar dammar, men jag har hört sägas att det är bara runt parningstid (eller vad det nu kallas) som de är intresserade, och i övrigt bryr de sig inte om vatten mer än vilket djur som helst.

//T
hattstugan

Här finns både stora och små grodor! Har ingen damm på tomten men det finns ett anlagt Viltvatten några hundra meter bort!
Gillar mina små hoppande djur här!
KRT
Vi har en lite damm i trädgården och den verkar dra till sig grodor, på försommaren kan det sitta 10-15 grodor runt och i dammen... Har också trädgården full av grodor (bara vanlig groda dock), så när man lukar eller planterar om får man vara försiktig så de inte kommer i vägen smile.gif
Hittade den första salamandern (liten vattensalamander) i våras, och numera har jag två st som jag alltsom oftast hittar under några krukor.
Paddor har vi inte så många, men jag vet att det har bott några i vedskjulet.

Tyvärr verkar ingen av amfibierna vilja leka i vår damm, förmodligen är den för liten sad.gif

Värt att notera är att vi ha katt, men hon har lärt sig sin läxa och rör inte amfibierna - antar att hon smakat på något någon gång och inte gillat det smile.gif
Huggorm
Jag ser oftare paddor än grodor, jag antar att det är lite för torrt här. Men absolut vanligast är skogsödla, dom kryllar det verkligen av
Gossen Ruda
Jag tittade i Djuren i färg, där finns uppgifter om lekvandringen. Salamandrar runt 500 m, grodor 1 km och paddor drygt 2 km. Jag har mött en padda uppe på mitt berg. Det innebär en horisontell förflyttning på 300 m och en lodrätt på 100 m. Fast det går inte att gå en i en rät linje. Just nu tultar det omkring små grodor och paddor i min trädgård i cm-storlek, alltså nykläckta. Lekvattnet ligger 300 m bort.
Tapio
Halaj!

Tack för svar!
Det är fantastiskt ändå! bravo.gif

//T
zaaritha
Är absolut ingen vetare om grodor o paddor! Kan skilja dem åt; inget mera!
Men; hittade en grön groda i trädgåden i går-har ej sett den arten förut.
Den var inte stor, men den gröna färgen var tydlig.
KRT
CITAT (zaaritha @ 08-08-2013, 00:47) *
Är absolut ingen vetare om grodor o paddor! Kan skilja dem åt; inget mera!
Men; hittade en grön groda i trädgåden i går-har ej sett den arten förut.
Den var inte stor, men den gröna färgen var tydlig.

Lövgroda?
Huggorm
CITAT (KRT @ 08-08-2013, 14:19) *
Lövgroda?

Förmodligen, om observationen gjordes i Skåne.
Påtoppen
Vad tror ni att det är för sort i min trädgård?
malcolm
Grodor är bra, vet inte hur mycket nytta de gör men de är i allá fall trevliga att ha i trädården och de tar i alla fall en och annan mygga.
Huggorm
CITAT (Påtoppen @ 08-08-2013, 18:23) *
Vad tror ni att det är för sort i min trädgård?

Antingen Vanlig groda eller Åkergroda, de är väldigt svåra att se skillnad på.

Zaarithas groda kan vara Gölgroda, särskilt om det inte var i söda Skåne
Gossen Ruda
Jag vill minnas att Zaaritha bor i Västergötland. Vanlig groda kan vara grönaktig.
Exotic
CITAT (CillaM @ 04-08-2013, 22:12) *
Groddjur kan vara ett tecken på att det är friskt i trädgården. Dessa djur är de första som dör sägs det, när något är i obalans. Var rädd om grodor, paddor och salamandrar!

Håller med var rädd om grodorna smile.gif

Exotic
Bara lite info ang grodor mm...

Mysigt nyttodjur
Grodor och paddor hör till det vilda i våra trädgårdar som de flesta upplever som mysigt. Dessutom är de ur trädgårdsägarens synpunkt nyttiga, äter allehanda insekter och mask.
- Grodor och paddor håller efter mygg, myror och flugor. Vanliga grodan tar de flesta småkryp upp till ett par centimeter. Paddorna tar lite större djur.

" alla vilda arter av grodor, ödlor och ormar sedan 1 januari 2000 fridlysta i hela landet. Sedan tidigare är även alla grod- och kräldjur i Danmark och Norge fridlysta. "

Å tänk att en padda kan li upp til 30 år smiley_small_hug.gif

ni förstår att jag gillar grodor smile.gif
Påtoppen
smile.gif
Chili Linkan
CITAT (Exotic @ 19-08-2013, 00:20) *
Å tänk att en padda kan li upp til 30 år smiley_small_hug.gif

Jag som känner flera paddor över 40år!

Skämt åsido har mycket grodor hos mig, mycket trevliga djur, men sorgebringande är de också då de till tusental är på vägen vid min gata vid kläckningar och framför allt blött väder vissa perioder, så många som går döden till mötes, stora som små.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon