rips
Hej!

Helt ny här på forumet, och också ny i trädgården! Har ungefär 30 för mig okända växter och busker i trädgården, så det blir spännande! Lär mig lite varje dag genom att läsa forum och leta runt på nätet, men nu behöver jag lite hjälp!

Jag vill beskära några busker som har växt lite för mycket och är i vägen när mn ska gå förbi, men vill inte göra det innan jag vet vilken busk det är och hur/när man ska göra det.

Tror det kan vara någon form för try, men är inte helt säker. Någon som kan hjälpa?

Jag har tre olika busker, den på bild nummer 1 hade gröna bär i juni när vi flyttade in, och den på bild nummer 3 hade små orange bär vid samma tid. Busk 1 och 2 är ungefär 2,5 m höga och busk nr 3 är bara någon meter.

Tacksam for hjälp! smile.gif
hattstugan

Välkommen hit till Odla.nu Forum!

Är tyvärr urusel på buskar men är övertygad om att du snart får hjälp att identifiera dina fina buskar!
Huggorm
Du har säkert rätt i att det är try av olika sorter, men det är knepigt att identifiera exakt. Den med orange bär kan eventuellt vara spärrtry, lonicera morrowii, men de röda törs jag inte försöka mig på. Du skall nog vara försiktig med att äta bären för övrigt.

Om du vill ta bort grenar som är i vägen så kan du göra det när som helst på året. Allra mest optimalt är ändå juli-september, alltså just nu. Vårvintern är också bra, särskilt om du vill föryngra buskarna genom att kapa ner hela och låta dem komma upp igen från stubben.
Gossen Ruda
Man måste nog se blommorna också. 1 kan vara skogstry och 2 syrentry.
rips
Tack för hjälpen! Nu vågar jag prova mig på lite beskärning!
Anna-Karin Lundberg
Hej och välkommen, Rips!
Jag har inga busktips utan vill bara berömma dig för att du är så klok och frågar och tänker efter innan du klipper! Tänk om alla kunde vara så försiktiga när de flyttar in i en ny och okänd trädgård!

Mina grannar köpte ett av husen här i mitt lilla bostadsområde, det är av sommarstugetyp och området har varit så gott som oförändrat sen det byggdes mellan 1930-1950. De köpte en liten "sportstuga", såg sig omkring på tomten och sågade ned två "fula" träd. De var knotiga och sneda. Hade de väntat lite, eller i alla fall frågat nån av oss som bor här, hade de fått höra att de hade områdets bästa, godaste och mest rikbärande äppelträd...

De har köpt tomten och äger träden, men man vill ändå gå dit och ge dem en örfil. Man gör inte så!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon