gunsta
Detta ska vara en passionsblomma - men jag vet inte vilken sort det är. Kan någon vänlig själ här på odla hjälpa mig.

Tack på förhand - Vänligen gunsta smile.gif
Eva i Skåne
Är det den du frågat mig om tidigare? Jag minns inte några flikiga blad, men det är kanske som den växt sen dess.
De flikiga bladen tycker jag liknar passiflora edulis
gunsta
Ja Eva - liten blev större smile.gif - flikiga bladen kom ganska långt upp. Jag har googlat och det kan mycket väl vara en passiflora edulis - och då blev jag glad eftersom den har 'blåa' blommor. Tack Eva
Eva i Skåne
Nackdelen - om det är edulis - är att den tar flera år på sig för att blomma. Den växer kraftigt och har vackert bladverk, men blommorna låter vänta på sig.
gunsta
Hoppsan smile.gif - inga blommor i år alltså .... Tror du jag kan ha den kvar här ute i torpet över vintern. Vi har värmen på, det brukar vara 5 - 6 gr som lägst.
Eva i Skåne
Ja,, det tror jag. Jag har för mig att Alexander sagt att den t o m klarar några minusgrader
CillaM
Jag skulle inte chansa med några minusgrader för en passionsblomma, oavsett vad nån säger! Håll den väl över 5 plus och gärna ljust så överlever den. Med vattning då o då.
theseraphim
Ser ut som en sort som får citrongula blommor. Undvik minusgrader men kom ihåg att passiflora måste ha svala nätter för att blomma.
Alexander-VG-zon3
Är det en frösådd ? och såfall köpta frön (från tradera, fröfirma) eller från matbutik ?

Dessutom har passiflora minst 3stadier av olika blad innan dom är adulta. Och skiljer sig mycket från juvenila blad. Jag skulle också tro det är en edulis (utan att veta mer).

Och ja Edulis tål första frostnätterna på hösten utan problem OM dom varit ute hela sommaren. Den blåa ''vanliga'' krukväxt passifloran med blåa blommor tål utan vidare flera frostnätter på hösten, och klarar sig på friland i zon 1-2 med lättare täckning i zon 2. Men det går inte säga generellt Ja eller Nej. Finns både tropiska arter som inte tål någon frost (och inte behöver svala nätter för att blomma) och Passiflora incarnata som tål tjäle och finns vildväxandes långt upp i nordöstra usa.

Passiflora edulis och passiflora caerulea är dom arter som är vanligast men också dom som gärna vill ha vintervila på ca 10grader.

Vissa edulis blommar efter 10-15år medan vissa inom 5år, genetiks variation från frösådd.
Alexander-VG-zon3
CITAT (theseraphim @ 15-08-2013, 00:27) *
Ser ut som en sort som får citrongula blommor. Undvik minusgrader men kom ihåg att passiflora måste ha svala nätter för att blomma.

Finns en del gulblommande men en ganska vanlig är passiflora citrina, och den ser inte alls ut så i bladen.
Bassam
Hej
Passiflora behöver svalt +15 under vinter tiden med ljus, de ska står bort från element plus den behöver duscha för att höja luftfuktighet. med liten vattning,.
Obs
de kan klara sig till -12 till -15 men rötter kan tåla mera kyla, blir frost kan man vira in dem i vinterskyddväv o täcka jorden med löv.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon