Full version: Sega suger snaps
Annie Sun
Nu har jag odlat sockerärtor i 4 år. Provat suger snaps i 2 av dom. Och vissa av baljorna blir sega i baljorna. Så pass att det inte går att äta dom. Vissa blir bra. Vad har det att göra med? Brist på vatten är det jag kom på som ide. Annars har jag ingen aning. Lika var det på sockerärtorna. En del sega och en del inte.
Bassam
Hej
Man kan få dåligt frukt, när När plocka ärtskida försent, eftersom många av sockret förvandlas till stärkelse.

H.Bassam
EKLO
Hej,

jag odlar ganska mkt ärter, både sockerärt och brytärt (sugar snaps). Är de sega beror det antagligen på att du antingen skördar för sent, eller att de fått för lite vatten (eller både ock). Men ge inte upp, för godare finns ju knappt!

Emellanåt drabbas ärterna hos mig av ngt slags bladmögel eller ngn annan mikroskopisk sjuka - då gulnar bladen och blir senare torra/bruna. Och ärtskidorna liksom lite ådrade, eller sega o ljusspräckliga. Men hos mig brukar detta dröja ganska länge på säsongen, så småningom får jag riva upp och slänga allt på brasan. Men då har jag för det mesta hunnit få fina skördar långt innan sjukan hann ikapp...
Annie Sun
CITAT (EKLO @ 05-08-2013, 00:10) *
Hej,

jag odlar ganska mkt ärter, både sockerärt och brytärt (sugar snaps). Är de sega beror det antagligen på att du antingen skördar för sent, eller att de fått för lite vatten (eller både ock). Men ge inte upp, för godare finns ju knappt!

Emellanåt drabbas ärterna hos mig av ngt slags bladmögel eller ngn annan mikroskopisk sjuka - då gulnar bladen och blir senare torra/bruna. Och ärtskidorna liksom lite ådrade, eller sega o ljusspräckliga. Men hos mig brukar detta dröja ganska länge på säsongen, så småningom får jag riva upp och slänga allt på brasan. Men då har jag för det mesta hunnit få fina skördar långt innan sjukan hann ikapp...

Tack! Jag har gett dom aldeles för lite vatten i år. Så om det är en anledning så ska jag genast börja vattna! För de är inte att ja tar dom försent, vissa är ju tunna fortfarande.
mamamaggan
Har det gått bra annars att odla sugar snaps? Har köpt och har fått smak för dem.

Kanske kan odla sådana nästa år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon