Vi har skrattat lite när vi är ute och kör bil, vi åker förbi en tomt där det ser ut som massa små "träd" i gräsmattan, har på håll sett ut som små bebisbjörkar går lite åt det röda hållet när man ser dem på håll.
Men skrattat skulle vi nog inte gjort, samma saker (tror jag) finns ju i vår egna gräsmatta...
Det måste växa jättefort, för mannen i huset vattnar och pysslar om sin gräsmatta väldigt mycket. Den klipps ganska ofta. Nu sparade han på en förra klippningen så vi lättare skulle se vad det är...
De verkar ha långa rötter.
Lilla växten här har fått slippa en klippning så den är ca 7 dagar...
[attachment=77859:IMG_2019_.JPG]
[attachment=77858:IMG_2020_.JPG]
/pewa
Piccante
04-08-2013, 18:22
Jag vågar inte säga vilken art det är när den är så liten än men det är någon slide, parkslide, jätteslide...
kolonista
04-08-2013, 18:27
Hej. Har ni poppel eller asp i närheten så kan det vara rotskott från den. Jag hade en balsampoppel för många år sen och då kom det många såna småträd i gräsmattan. Jag ringbarkade trädet och lät det stå kvar i två år innan jag tog bort det, trist men om man kapar ner ett "levande" träd av den arten så får man millioner rotskott bara över en sommar.
Eva 33c
04-08-2013, 18:50
tror också på asp eller poppel eller nåt annat träd. När en av asparna i våran tomtgräns började dö för några år sedan fick vi massor av såna där små skott i gräsmattan under några somrar. Men om man bara klipper regelbundet så försvinner de till sist.
Asp... Grannen tog ner en stor asp precis utanför vår tomt i vintras/våras. Det växer väldigt många småväxter i syrenhäcken också ( typ metern ifrån där Aspen stod).
Det är fantastiskt hur fort det kan växa fram, men småträden har väl en jätterot som hjälper dem till detta storväxandet.
Blir till att klippa och klippa den närmsta tiden
/pewa
Inte alla träd kan föröka sig genom rotskott, men aspen är ett av dem. Så långt aspens (den fälldas) rötter sträcker sig under jord, så långt kan också rotskotten komma upp. Och det gör de, villigt! Aspar är fenomenala överlevare, något jag och många med mig fått halv ryggskott av genom att flitigt behöva rycka skott. Men man måste ju beundra livskraften...
Gossen Ruda
05-08-2013, 19:22
Aspen har ett enormt ytligt rotsystem som direkt satsar på skott när huvudstammen kapas. Finns 2 förebyggande lösninger, ringbarkning ett par år före fällandet så aspen hinner dö eller pensla stubben med outspädd Roundup. Möjligt att detta även går på inte så nyfällda träd.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.