Full version: Skördat och klart!
RullRull
[attachment=77860:Vitl_k1.jpg]Inte alls nöjd med storleken, trots att jag försökt ge mina lökar de bästa förutsättningarna (bättre än de två föregående åren). Sabbadrome inköpta på Plantagen. En tröst är att de är riktigt goda smile.gif. Jag får väl gå med i vitllöksklubben och köpa rejält utsäde till hösten:)
Piccante
Ser ut som en väldigt bra skörd ändå! Huvudsaken är att de är utan sjukdomar och skador och smakar bra.
Preussen
CITAT (RullRull @ 04-08-2013, 19:29) *
[attachment=77860:Vitl_k1.jpg]Inte alls nöjd med storleken, trots att jag försökt ge mina lökar de bästa förutsättningarna (bättre än de två föregående åren). Sabbadrome inköpta på Plantagen. En tröst är att de är riktigt goda smile.gif. Jag får väl gå med i vitllöksklubben och köpa rejält utsäde till hösten:)

Som tidigare nämnts är detta en skörd du ska vara nöjd med.
Kan inte se det på bilden men fick du mycket dubbellök, dvs två lökar ur amma klyfta?
RullRull
CITAT (Preussen @ 04-08-2013, 20:59) *
Som tidigare nämnts är detta en skörd du ska vara nöjd med.
Kan inte se det på bilden men fick du mycket dubbellök, dvs två lökar ur amma klyfta?

Aha! Vi diskuterade detta när vi skördade, min sambo påpekade att en del satt så tätt, jag svarade att jag inte förstår då jag var väldigt exakt i rad och plantavstånd. Dubbellök alltså! smile.gif Ja en del blev det men inte så många faktiskt. Jag valde dessutom ut de största klyftorna och satte dem i fallande ordning. Någon större skillnad i storlek på de skördade lökarna kunde vi knappt notera, nästan så att tredje raden (av fyra/näst minsta sättlökarna) var de av störst storlek. Nåväl vi har till nästa skörd och det känns sååå bra:)
/RullRull
Ps. Köpte med mig vitlökar från Alghero (Sardinien) både för att äta och för att odla, om man gör så, ska man hålla dessa avskilda från övriga ifall de ev. bär på ngn. sjukdom?
Annica61
Fina lökar RullRull! Jag har tagit upp min lökskörd också. Mest gul lök men även röd och vitlök. Jag råkar ofta ut för att den gula löken ruttnar när jag ska vinterförvara den. Hur gör man för att löken ska hålla länge?
Preussen
CITAT (RullRull @ 04-08-2013, 21:51) *
Aha! Vi diskuterade detta när vi skördade, min sambo påpekade att en del satt så tätt, jag svarade att jag inte förstår då jag var väldigt exakt i rad och plantavstånd. Dubbellök alltså! smile.gif Ja en del blev det men inte så många faktiskt. Jag valde dessutom ut de största klyftorna och satte dem i fallande ordning. Någon större skillnad i storlek på de skördade lökarna kunde vi knappt notera, nästan så att tredje raden (av fyra/näst minsta sättlökarna) var de av störst storlek. Nåväl vi har till nästa skörd och det känns sååå bra:)
/RullRull
Ps. Köpte med mig vitlökar från Alghero (Sardinien) både för att äta och för att odla, om man gör så, ska man hålla dessa avskilda från övriga ifall de ev. bär på ngn. sjukdom?

Ja, odla dem avskilt om oturen skulle vara framme. Badda klyftorna i svampdödande medel innan så har du garderat dig. Virus är svårare att bekämpa men det är svårt att komma ifrån då de flesta lökar har någon form av virus. Från sardinien till norden kan ge en klimatanpassning som ger märkliga växtsätt. Ge inte upp första året om lökarna blir märkliga.
Mer om dubbelklyftor/dubbellök kan du läsa om på min blogg. Köpte mina sabadrome på plantagen och de var verkligen instabila.
Peztis
CITAT (Annica61 @ 06-08-2013, 20:28) *
Fina lökar RullRull! Jag har tagit upp min lökskörd också. Mest gul lök men även röd och vitlök. Jag råkar ofta ut för att den gula löken ruttnar när jag ska vinterförvara den. Hur gör man för att löken ska hålla länge?

Välkommen hit!

Nu är jag ingen expert på lök (eller något annat inom trädgård - bara en otroligt glad entusiast) men man brukar ju ta upp löken och låta den ligga på ett torrt underlag i solen några dagar. Sedan förvarar du dem svalt och luftigt.

RullRull, jag tycker ni har all anledning att vara stolt över er skörd!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon