Full version: Växthustankar
mamamaggan
Har börjat fundera på om jag skulle bygga ett växthus vid sommarstugan. Platsen som jag funderar på är en liten sluttning.

Kan jag " gräva ner " växthuset ? Tänker mig att gräva ut så det blir jämnt och låta det vara under intilliggande mark. Kanske eventuellt ha en stenvägg mot norr.

Grunden skulle vara sten och så låta stenen gå en bit upp och så får glasrutorna börja kanske 75 - 100 cm ovanför marken.

Vad tror ni ? Skulle något sådant vara möjligt ?
Lavin
Gräva ner växthus verkar vara en gammal metod, melonhuset på sofiero är nedsänkt, och växthuset vid slottsparkens trädgårdscafé i Malmö. Det jämnar ju ut temperaturen och takhöjden blir ju bättre på standardväxthusen automatiskt.
Peztis
Det låter som en jättebra idé! Murar hjälper till att hålla en jämnare temperatur.
mamamaggan
Det var lite så jag tänkte och så blir det jämnt i botten om jag gräver ner. Dessutom kan jag få högre i takhöjd.

Har en massa natursten på tomten och funderar på om man kan göra en vägg av dem mot norr.
Peztis
Det låter ju jättesnyggt! Ser fram emot att se bilder så det är bara att sätta igång! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon