Annica61
Jag tycker det är roligt att köpa plantor till min trädgård och vill gärna testa vad som trivs. Det har resulterat i att jag har en trädgård med en mängd olika blommor - ofta bara ett ex av varje sort - i en galen blandning. Jag har också glömt namnet på många av växterna. Hur gör ni för att få överblick över odlingarna?
kerstin z5-6
Sår det mesta av det jag vill ha , på så vis kan jag till kostnanden av några få plantor plantera 3, 5 , 7. 11 av samma sort. Perenner bör förutom vissa enstaka storvuxna solitärer planteras i grupper med udda antal -bättre för ögat och "gör" sig så mkt mer. Färger antigen ton i ton eller klart motsatt komplement färg här o där.Glöm inte växter med vackert bladverk eller bladverket överhuvudtaget , mixa taggade mot ovala skira mot robusta, ljust helgröna mot vitstrimmiga , silver mm. Bladen finns ju hela säsongen blommorna en kort tid bara
35.jpg

32.jpg

20d.jpg

17.jpg

Ålgryte
Åhhh Kerstin.... SÅÅÅ vackert du har i din trädgård wub.gif
kerstin z5-6

tack Ålgryte

Mina ogräs är numera perenn frösådder coolgleam.gif

nu lär de bli fler eftersom jag bröt armarna o inte kan rensa denna säsong ..
Annica61
Jadu Kerstin z 5-6, jag förstår av dina fina bilder att jag har en hel del att lära mej. Jag ska börja med att anteckna vilka plantor jag ska flytta i höst.
gnon49
Glömmer ofta namnen på växter, får väl skylla på åldern. Men jag har inte särskilt många sorter i trädgården utan satsar på "säkra" kort så att säga. Att jag är urusel på att planera men ivrig att plantera gör att trädgården blommar och växer lite hur som helst. Men jag trivs faktiskt med det, att prova, dela, sätta ut lite varstans i olika land och se hur det blir. Höjden på växterna är väl det jag kanske tänker på, men i övrigt så får det växa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon