|
Gossen Ruda
05-08-2013, 20:57
Jag har fått smak för detta födoämne och vill bara skriva ner mina erfarenheter och försök och ställa en fråga. Normalt poppar jag en skål varje kväll på landet, sätter på en DVD med japanska flickor och sitter i sängen och tuggar och njuter.  Efter att ha poppat en tid började jag fundera. Poppet beror ju på att vatten i kornet förångas och får det att explodera, undrar om man kan öka detta? Så jag tog och blötlade majskornen i vatten i sex timmar. De svällde upp så det verkade lovande. I pannan med dem. Göta Petter vilken kanonad! Ordentliga knallar som lyfte på locket till kastrullen. När jag sen lyfte på locket när det knallat färdigt blev det en riktig antiklimax, sämsta poppet nånsin. Kornen hade i stort sett bara öppnat sig. I sophinken och sen på normala sättet. Igår provade jag något nytt, jag var tvungen. Normalt använder jag Milda men nu var Mildan nästan slut så jag fick ta något annat. Kronolja som gått över tiden med 14 år skippades, den luktade linolja. Jag hade dock cocosfett som bara var 2 år över tiden. Det blev mycket bättre än med margarin, stora härliga popcorn. Dessutom poppade det klart på 0-tid, kanske 10-15 sekunder. Cocos har ju lite högre smältpunkt vilket kanske spelar in. Några nackdelar dock. Cocos har en lite särpräglad lukt och smak vilket även popcornen fick lite av. Dessutom är det riktigt fett och besvärligare att diska bort. Någon annan som har tips?
Eva i Skåne
05-08-2013, 21:02
Micro-popcorn är mitt tips Det är ytterst sällan vi poppar, men det är smidigt med micropop, Ingen disk
Gossen Ruda
05-08-2013, 21:07
Saknar Micro.
kerstin z5-6
05-08-2013, 21:12
du kan hitta en på jula för 499 micropop är klart godast o enklast
Om du inte har micro - så använd smör - riktigt smör - mycket gott till popcorn. När jag var barn så smälte jag t o m smör och hällde över popcornen.
Gossen Ruda
05-08-2013, 21:16
CITAT (kerstin z5-6 @ 05-08-2013, 22:12)  du kan hitta en på jula för 499 micropop är klart godast o enklast Och förmodligen dyrast.  Men det är ingen sport med micropop. Fö har jag inte plats för en micro, köket är en kokvrå.
skånepåg
06-08-2013, 09:41
Micron behöver nödvändigtvis inte stå i köket Olika oljor fungerar hur bra som helst sen kan du laborera med att blanda med smör och olika oljor tillsammans, där har du en sport för att få fram de godaste popcornen
malcolm
06-08-2013, 11:54
Jag är inte speciellt förtjust i popcorn men när barnen växte upp gjorde jag det med vanlig rapsolja och det funkade bra, några andra metoder har jag aldrig testat. Köpte micropop någon gång men det blev inget vidare, kanske för att jag hade för dålig effekt på ugnen.
*Stintan*
06-08-2013, 12:37
Monarda
06-08-2013, 18:36
Jag älskar popcorn och har testat alla sätt att poppa. Sämst var popcornmaskinen så den har blivit en hyllvärmare. Kastrullpoppning höll jag på med länge men har nu övergått till micropop. Kryddar gärna med lite ostkrydda, det blir mumsigt värre. Glad i hågen blev jag när man kunde läsa för ett tag sedan att denna godsak även är nyttig! http://www.svd.se/mat-och-vin/popcorn-ar-n...ker_6959665.svd
Gossen Ruda
06-08-2013, 19:06
Varför funkade inte maskinen och vad var det för märke?
Natur liv
06-08-2013, 19:35
Jag såg på ett teve-program att de poppade popcorn över öppen eld. Två ihopnajade metalldurkslag med majskorn i och det poppade fint. Ett tips värt att prova för den som saknar mikrovågsugn. Jag har ingen aning om hur de gjorde med oljan, men det är väl bara att prova.
Monarda
06-08-2013, 19:37
Det är en OBH Nordica 6398 Big Popper. Funkar gör den men popcornen blir av någon anledning inte goda. Man har ju blivit finsmakare genom åren
CITAT (Monarda @ 06-08-2013, 20:37)  Det är en OBH Nordica 6398 Big Popper. Funkar gör den men popcornen blir av någon anledning inte goda. Man har ju blivit finsmakare genom åren  Jag har haft minst två popcorns-maskiner som jag gett bort till syskonbarn och grannars barn. Precis som Monarda skriver blir det inte gott - torrt och 'fattigt' på något sätt - om jag poppar nu så är det micro-pop med smörsmak - förr i kastrull med smör.
Monarda
07-08-2013, 06:21
CITAT (Gossen Ruda @ 05-08-2013, 22:07)  Saknar Micro.  Du hade kunnat fått en billigt i söndags på auktion! http://www.auction2000.se/auk/w.Object?inC...26&inO=1330
Gossen Ruda
07-08-2013, 07:04
Jag inte bara saknar plats utan även saknar behov.  Hur poppar ni i micron? Färdiga påsar eller lägger nu dem på ett fat? Nackdelen med maskinerna är alltså dåligt resultat, det ser man inte i reklamen. Beror det kanske på varmluften? Långsam uppvärmning? När jag använde cocos gick det ovanligt snabbt för oljan var het när jag la i popcornen. Edit stavfel.
*Stintan*
07-08-2013, 09:14
CITAT (Gossen Ruda @ 07-08-2013, 08:04)  Jag inte bara saknar plats utan även saknar behov.  Hur poppar ni i micron? Färdiga påsar eller lägger nu dem på ett fat? Nackdelen med maskinerna är alltså dåligt resultat, det der man inte i reklamen. Beror det kanske på varmluften? Långsam uppvärmning? När jag använde cocos gick det ovanligt snabbt för oljan var het när jag la i popcornen. Det finns en anledning till att micropopcorn ska poppas i sin förslutna påse En Micro förenklar livet Ruda
Poppar gör man i kastrull på spisen i en gammal kastrull (Svår att göra ren om det bränner lite) med någon smaklös olja typ raps olja. Rapsoljan tål högre temeratur än både smör och olivolja.
Att mikra blir inte bra. Att skaffa sig en popcorn maskin är lika onödigt som en elektrisk ostron öppnare.
Ja utan micro kan jag inte vara, även om jag poppar ganska sällan. Gammalt bröd blir som nytt i micron, varma smörgåsar gör jag alltid i micron, värma upp mat är den oumbärlig till. En genial uppfinning på min ära.
CITAT (Gossen Ruda @ 05-08-2013, 21:57)  //...Jag hade dock cocosfett som bara var 2 år över tiden. Det blev mycket bättre än med margarin, stora härliga popcorn. Dessutom poppade det klart på 0-tid, kanske 10-15 sekunder. Cocos har ju lite högre smältpunkt vilket kanske spelar in. Några nackdelar dock. Cocos har en lite särpräglad lukt och smak vilket även popcornen fick lite av...// Kan det kanske ha att göra med de extra två åren av lagring?  Kom att tänka på att jag startade en tråd i ämnet micropopcorn (vilket är lite OT eftersom du ju inte har en microvågsugn) men jag länkar till den här om någon är intresserad.
Gossen Ruda
07-08-2013, 16:33
Cocos luktar alltid cocos.
skånepåg
07-08-2013, 18:30
Vad kokko
Anki på Öland
07-08-2013, 18:50
CITAT (Gossen Ruda @ 07-08-2013, 17:33)  Cocos luktar alltid cocos.  Inte om du köper cocosolja som finns i hälsokosten! Mycket nyttigare än sk*ten du köper i mataffären. Smakar eller luktar inget.
skånepåg
08-08-2013, 12:27
Man kan höja kokpunkten eller vad man ska kalla det i olja med lite smör då tål det högre värme, kan man göra i vatten också tillsätta lite olja om man är rädd för att det ska koka över
Men tillsätt inte vatten i het olja!
Whiskuchi
11-08-2013, 14:10
Det finns helt smakfri kokosolja. Det är vad som används på biografer (samt särskilt salt som tillsätts i oljan, finns att köpa men jag tror att det är från 1 kg och uppåt)
Gossen Ruda
12-08-2013, 10:57
Jag skall leta efter denna olja när jag har använt det sista av cocosfettet. Svårigheten med cocos är att veta när majsen skall läggas i. Med Milda var det bara att vänta till allt vattnet kokat bort och fettet börjat mörkna. Cosos innehåller inget eller mycket lite vatten så man får chansa. Hittar man rätt temperatur börjar det smälla inom 10 sekunder och sen utbryter rena kulsprutekriget i pannan.  Ju snabbare det går dessto finare och större popcorn.
malcolm
12-08-2013, 11:04
Lägg i tre, fyra majscorn i det smälta fettet och när de börjar poppa kan du hälla i resten
Gossen Ruda
12-08-2013, 20:37
CITAT (malcolm @ 12-08-2013, 12:04)  Lägg i tre, fyra majscorn i det smälta fettet och när de börjar poppa kan du hälla i resten Skall testa. Fast det gäller att se upp så man inte blir träffad.
Monarda
12-08-2013, 20:51
Det hände mig när jag som barn poppade första gången och nyfiket lyfte på locket med påföljd att flera heta majskorn hamnade på min handled och gav mig rejäla brännblåsor.  Jag hade ärr flera år efter den händelsen. För övrig har jag ikväll plockat fram min popcorn-maskin och förberett den för en sista resa till tippen. Måste få plats med en råsaftcentrifug i stället. Prylarna avlöser varandra.
Gossen Ruda
13-08-2013, 10:44
Jag kollade i affären och visst hade de cocosolja men den var dyr, över 30 spänn för en liten burk. Fast bredvid stod det jordnötsolja som var billigare och som verkar duga den också. Det tål att tänka på.
Har just skrivit upp popcorn på veckans inköpslista. Har ju så svårt att motstå frestelser.  Men det får bli micropopcorn, tycker det funkar fint och går fort.
Bengalow
13-08-2013, 12:36
Jordnötsolja ä en bra olja till fritering, eftersom den har hög kokpunkt, och inte ger eftersmak. Det skulle vara kul om du lade ut resultatet av din "corn popping"!
Gossen Ruda
13-08-2013, 12:43
Testar kanske till helgen.
Har du läst detta Gossen Ruda?
Gossen Ruda
19-08-2013, 07:53
Läst vaddå, silos? Jag har nu testat jordnötsoljan två gånger och det gick bra. Den blir det i fortsättningen. Lite problematisk att få ur flaskan eftersom den skall förvaras kallt och i kylskåpet blir den halvflytande.
När jag var liten så gjorde vi precis så som malcolm tipsade, i med några pop corn i oljan, på med locket och när de alla poppat (Man får räkna, Monarda!  ) så plockar man upp dem och häller i resten. Glöm inte locket igen för annars får man städa!  Kollade på min flaska med jordnötsolja, på den står det att den ska förvaras mörkt men i rumstemp för annars blir den grumlig. Står det på din flaska att den ska förvaras kallt (kylskåp)? Har du något skafferi som är lite däremellan, kanske?
Gossen Ruda
19-08-2013, 21:29
Öppnad flaska skall förvaras mörkt och svalt tror jag det stod. Får kolla nästa gång. Inget större problem om den är trögflytande så länge den kan rinna. Jag la också i ett par korn men väntade en halv minut till när de poppat färdigt.
CITAT (Gossen Ruda @ 19-08-2013, 08:53)  Läst vaddå, silos? Jag har nu testat jordnötsoljan två gånger och det gick bra. Den blir det i fortsättningen. Lite problematisk att få ur flaskan eftersom den skall förvaras kallt och i kylskåpet blir den halvflytande.  Oj,jag glömde att lägga in länken om mannen som blivit sjuk av att äta mikro popkorn: http://svenska.yle.fi/artikel/2012/09/21/e...farliga-popcorn.
Gossen Ruda
20-08-2013, 10:07
USA är USA och aldrig blir de kloka. Man kan få ut ersättning om man stoppar in en penna i örat och skadar sig om det inte står på pennan att man inte får göra så. Popcorn två gånger i veckan är säkert ofarligt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|