cocosboll
Har en uppstammad ros på balkongen som invaderats av larver som äter upp ala blad!
Nu har dom dessutom spritt sig till alla andra blommor och buskar och jag får panik! Vad ska jag göra för att få bort dom?
Har försök mosa dom med händerna men de är för många och det är ägg eller nått överallt!
Dom är små ljusgröna smala larver inte mer än några millimeter stora (än så länge).
Kan man använda nått medel mot dessa? Har försök med såpavatten men det funkar inte.
Hjälp!
Bassam
Hej
De har mycket mjukt skinn så alla insekter medel hjälp att ta bort dem, men ägg kan vi förstörde dem. om vi spreja växter på vinter olja, vinter olja täcka skall ägg och förbjuda syre komma till dem, så ska de dö.

Men Nu:
1 kan du täcka marken under dem på duk, sen du kan skaka växter hård och samla och döda larver som, ramla.
2 Du kan spreja dem på högtryck vatten också de ska ramla och du ska samla dem och döda dem.

3 du kan avända dammsuga över och under blad, det är min planering.

De ska inte försvinna på en gång men du kan göras detta flera gångar.

H.Bassam
Kryddan03
Vinterolja? Det enda jag finner som kallas för vinterolja är motorolja och det skulle då inte jag vilja spruta på min växter. Men det kanske är ok? dunno.gif
morgonstjerna
Låter som fjärilslarver. Har också haft problem med sådana, tyvärr är mitt enda råd att plocka bort dem. Kanske är det nån annan som har en enklare lösning?
koja72
Verkar vara mycket larver över lag i år, i alla fall i vår trädgård. Ser hål i blad på olika växter och hittar pyttesmå till ca 1 cm stora larver. Försöker ta bort de jag kan. Vi brukar inte ha larver annars
Peztis
Verkar verkligen vara ett larvigt år! biggrin.gif Pelargoner, chili, små frösådder... allt skövlas och det är larver som från början är några mm och som blir flera cm, tjocka och välmående, om de får hållas.

Jag brukar skaka på växterna och sopa upp det som faller ned (funkar ju på altangolvet där det är klinker). Annars kan man ju lägga plastpåsar eller tidningar under och skaka och samla upp. Det är tyvärr det enda rådet jag har.
strandskatan
Ja, fjärilar vill alla ha i trädgården, men ingen vill ha larverna... tyvärr svårt få det ena och slippa det andra! Jag har aldrig sett så mycket kålfjärilar som i år, hela svärmar - så nu är det väl bara att vänta på larvinvasionen!
EKLO
Det finns ett biologiskt medel (som används av ekologiska yrkesodlare - bakterier) som heter turex och finns att köpa på nätet. Dyrt men effektivt och drygt. Man blandar m vatten och sprayar. Förvaras i kyl o håller sig där ett par år.
cocosboll
Tyvärr så åt dessa larver upp nästan allt på min balkong....gick från växt till växt, fast jag tyckte att jag mosade de flesta...hur gör jag för att förebygga inför nästa år? Så att dom inte lagt ägg (?) eller nått och kommer tillbaka i år och börjar om igen?
kerstinbern
CITAT (EKLO @ 10-08-2013, 22:58) *
Det finns ett biologiskt medel (som används av ekologiska yrkesodlare - bakterier) som heter turex och finns att köpa på nätet. Dyrt men effektivt och drygt. Man blandar m vatten och sprayar. Förvaras i kyl o håller sig där ett par år.

Då måste man först veta att det verkligen är fjärilslarver, eftersom det inte har effekt på stekellarver
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon