Full version: Rönn med barkskador
Lhe
Hej

Jag har en rönn i min trädgård och trädet är ca 50 år gammalt. Höjden är ca 6 meter och stamdiametern vid marken 60 - 70 cm. På ca 50 cm höjd nere vid marken har barken ramlat av runt drygt halva omkretsen. Längre upp grenar trädet sig i fem stora raka grenar och i några har det blivit längsgående sprickor. En del av de mindre grenarna längre upp har dött. Är detta någon form av svampsjukdom eller håller trädet på att dö?
Det skadade stället längst är ännu hårt, kan sticka in en kniv max en cm.
Gossen Ruda
För mig låter det som honungsskivling. Titta där barken är skadad, kan du hitta långa, platta, svarta bandformade saker är det den. I så fall är det kört.
Bassam
Hej

För mig låter som Svampsjukdom, de grenar som skadad på grund av barken kan inte skjutsa vatten och näring till dem,

Obs
1 jag tycker om du kan ta borta träd på grund av gammal ålder.
2 Du kan ta bort skadad delar och rensa på T sprit under skadad barken, och köpa krim mot svamp från apoteket ock lägga över skadad området.
3 man kan bygga brygg ymp över skadad området.
H.Bassam
Gossen Ruda
Giv mig styrka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon