stickans
Hej!

Vi har blivit med växthus i år. Mycket värme, kompost och annan gödning kanske alltför riklig bevattning har gett en riktig djungel i växthuset, så nu undrar jag ...

1. Vilket / vilka fel tror ni vi gjort, eftersom tomatplantorna i växthuset verkar bli förväxta?
Tomatplantorna där inne är nu ca 1,5 – 1,7 m höga. Det kommer i o f s en del tomater, större men färre än hos de plantor jag planterat ut vid husväggen, som bara är hälften så höga.

2. Hur bäst beskära tomatplantor?
Har så här långt enbart tagit bort tjuvskott och vissa riktigt stora grenar som si princip dolt tomaterna från solljus.

3. Finns det något som säger när man ska börja knipsa av nya blomklasar på tomatplantorna?
Här menar jag att den blomning som knappast ens ger små gröna omogna ... Detta eftersom vi sedan tidigare år utan växthus, fått en hel del gröna tomater som vi lagt in och som sedan har förgyllt vintern. Riktigt gott!

4. Bör redan nu växthusets västeråsgurka och slanggurka beskäras / blommor tas bort?

5. Vissa squashfrukter har blivit förväxta. Jättestora bamsingar, kanske 1 dm i diameter och en 4 dm långa. Kan man äta dessa om man tar bort centrumdelen med kärnor, eller passar dom bäst i komposten :-(

Många frågor, men varje enskilt litet tips mottages med tacksamhet!

[attachment=77872:IMG_2918...aug_2013.jpg]

jaj-51
Hej.
Jag tror du har förmycket blad och för tätt i växthuset.
Jag brukar toppa alla mina tomatplantor i början på augusti, då är de drygt 2meter höga.
De undre bladen börjar ofta vissna och tas förstås bort.

Nu på hösten när fukten kommer blir det lätt mögel. Lufta växthuset mer och ta bort bladen nertill för att få bättre luftcirkulation.

Bilden från mitt växthus och i mitt tycke lagom tät grönska.

Tomater i Vaxthuset
Påtoppen
Svarar på fråga 5:

De stora squashen går att äta men är nog inte lika goda på grillen eller i salladen som små. Men du kan göra tex köttfärsbåtar, det tycker jag är gott. Dela dem på längden, och gröp ur kärnorna. Är "båtarna" för långa kan du dela dem en eller flera gånger. Efter tycke och smak kan man skala sqaushen om man vill, man kan förvälla dem snabbt också - annars kan man hälla lite vatten och buljong i botten av formen.

Gör en god köttfärssås och lägg i båtarna. Toppa med lite riven ost.

Går bra att frysa och ha med till jobbet i matlåda smile.gif
Bassam
Hej
Jag ska försöka svara dig:

1 Du använde bara näring som har mycket kväve, så har du mycket grönskar, och ska ska bli mindre frukt med dåligt kvalitet , så behöver du ge växter näring som har bra med Kalium och Fosfor.

2 . Hur bäst beskära tomatplantor?

Du kan borta sidoskot det ger bra resultaten., men kan toppa grenar men jag tycker att den ger inte så bra resultaten.

3 Finns det något som säger när man ska börja knipsa

När de blir på storlek som du tycker om.

4 man kan äta dem med kärnor, men smakar de inte bra, om man använder bra kryddor med dem, så blir de smakar bra.

H.Bassam
rosita
Jag tror också att plantorna fått för mycket kväve, då växer plantorna på bekostnad av frukt.
Tjuvarna ska bort efterhand som de kommer, plantan kan toppas när den når taket och ta bort blomklasar kan man göra när det är så sent på säsongen att det inte hinner bli mogen frukt innan vintern.
För att inte få en djungel av gurkplantor, brukar jag ta bort alla sidoskott tills plantan når taket och då släpper jag 2 sidoskott att fortsätta växa. Alternativt kan man istället låta plantan växa med vissa sidoskott och sedan när den ger mindre gurkor, sätta nya frön (men det är kanske lite väl sent för det nu).
Stora squashfrukter kan lagras i något svalare än rumstemperatur, de håller sig åtminstone fram till jul.
stickans
Först - ett riktigt stort tack till er för tipsen jag fått!
Sitter just nu och betar av tipsen. Ska först kolla upp vad jag bör göra nu, men även göra en lista över vad jag bör tänka på till nästa år ...

Något måste ha blivit fel under mina inställningar. Satt och väntade på att jag skulle få meddelande per epost om ev. postningar i tråden - men så icke. :-(
stickans
CITAT (Bassam @ 06-08-2013, 19:45) *
1 Du använde bara näring som har mycket kväve, så har du mycket grönskar, och ska ska bli mindre frukt med dåligt kvalitet , så behöver du ge växter näring som har bra med Kalium och Fosfor.

Söker nu såklart tips på näring med mycket kalium och fosfor och som samtidigt innehåller minimalt med kväve? Det där att gå till Granngården och köpa en säck konstgödning med hög P och K och lågt N, är väl knappast rätt recept?

Nu får jag väl ligga lågt med vidare gödsling den här säsongen, men det vore bra att veta till nästa år ...

Kan säga att den jord jag använder i pallkragarna i växthuset är siktad kompostjord som jag sedan "förstärkte" med en säck kogödsel plus att jag vid vattningen, ca en gång per vecka, tillsatt en kapsyl av någon form av universalgödning på flaska, som jag köpt på Lidl. Den sistnämnda kanske mer avsedd för blommor ...? Kanske är det den som är boven i dramat? Borde kanske nöjt mig med att enbart använda kompostjord plus kogödsel ...
Påtoppen
Du kanske ska nöja dig med komposten, eller tom. "spä ut den" med planteringsjord. Det kan va riktigt bra krut i kompost! Det gjorde jag i år och har fått mkt "frukt".
I fjol blandade jag kompost och gödsel, blev för bra...
stickans
CITAT (Påtoppen @ 07-08-2013, 23:05) *
Du kanske ska nöja dig med komposten, eller tom. "spä ut den" med planteringsjord. Det kan va riktigt bra krut i kompost! Det gjorde jag i år och har fått mkt "frukt".
I fjol blandade jag kompost och gödsel, blev för bra...

Stort tack Påtoppen!
Motti
Det är så lätt att plantera för tätt särskilt när man drivit upp allt själv !man borde lära sig att inte vara så snål och plantera allt man sått sad.gif Men nu framåt höstkanten är det bra om man beskär hårt ta bort extra skott (hinner ju ändå inte bli något på dom ) och stora blad så att de tomater som finns har chans att mogna fram .Det är min erfarenhet !
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon