Hej!
Vi har blivit med växthus i år. Mycket värme, kompost och annan gödning kanske alltför riklig bevattning har gett en riktig djungel i växthuset, så nu undrar jag ...
1. Vilket / vilka fel tror ni vi gjort, eftersom tomatplantorna i växthuset verkar bli förväxta?
Tomatplantorna där inne är nu ca 1,5 – 1,7 m höga. Det kommer i o f s en del tomater, större men färre än hos de plantor jag planterat ut vid husväggen, som bara är hälften så höga.
2. Hur bäst beskära tomatplantor?
Har så här långt enbart tagit bort tjuvskott och vissa riktigt stora grenar som si princip dolt tomaterna från solljus.
3. Finns det något som säger när man ska börja knipsa av nya blomklasar på tomatplantorna?
Här menar jag att den blomning som knappast ens ger små gröna omogna ... Detta eftersom vi sedan tidigare år utan växthus, fått en hel del gröna tomater som vi lagt in och som sedan har förgyllt vintern. Riktigt gott!
4. Bör redan nu växthusets västeråsgurka och slanggurka beskäras / blommor tas bort?
5. Vissa squashfrukter har blivit förväxta. Jättestora bamsingar, kanske 1 dm i diameter och en 4 dm långa. Kan man äta dessa om man tar bort centrumdelen med kärnor, eller passar dom bäst i komposten :-(
Många frågor, men varje enskilt litet tips mottages med tacksamhet!
[attachment=77872:IMG_2918...aug_2013.jpg]