Carex
Jag köper alltid på mig för många Amaryllislökar under deras säsong och förbarmar mig över många fina 10-kronorslökar i ypperligt skick när julen är över.
Flera har jag haft i några år men känner att de alltid tappar i storlek under vilan och att flera har svårt att sätta ordentliga rötter igen. Detta leder till att jag håller igång många av dem hela året vilket jag känner är det mest vettiga egentligen, de har möjlighet att växa till sig och ta upp näring under en längre tid.
Trots detta blir jag ibland tvingad att låta flera gå i vila eftersom jag helt enkelt inte har plats för dem, och de ser ganska tråkiga ut när de inte blommar.
Jag är egentligen mest ute efter platsbesparande tips och hur man får dem att vara lite roligare under deras lågsäsong som egentligen är ganska lång.
Idag var jag tvungen att låta mina två favoriter (samplanterade) gå i vila för att de var för fasttvinnade i varandra för att kunna få loss.
Kan man samplanterade alla amaryllis man har i en enda megakruka och ha den så hela året? Inne på vintern och ute på sommaren. Eller finns det andra sätt? Just nu huserar en hel del i stora krukor brevid sommarblommor då min lilla balkong inte har oändligt med plats.
Önskar jag bodde i ett varmt klimat och kunde sätta ut dem ungefär som vi gör med vårlökarna när de har vissnat ner för att sedan få glädje många år framöver!
mamamaggan
För att amaryllisar ska må bra så ska de ha gödning hela tiden som bladen är gröna. Det är då de tar upp näring.

Ingen näring när de blommar men så fort de blommat över ska de ha gödning.

Gör ett tillägg

När bladen vissnat ner ska de ha bara lite lite vatten , nästan inget alls , tills de börjar visa lite knoppanlag.
KRT
Jag brukar sällan låta mina gå i vila, jag lyckas liksom aldrig riktigt.... Jag sköter dem som vanliga krukväxter, men brukar sätta dem i fönster i rum vi sällan vistas i, som tvättstugan. Eller bakom gardinen smile.gif Och så fort det blir lite varmare lite åker de ut i växthuset, eller på altanen och då brukar de börja växa som tusan och blomma igen.
Just nu har jag två st som blommar av hjärtans lust i växthuset smile.gif
Carex
Haha! Tack. Ja, Amaryllis blommar sällan när vi vill ha den i blom när det gäller sparade lökar. Idag köpte jag en plastkruka på Clas Ohlsson, dedär i olika färger med handtag. Tog den som är 32 cm i diameter och den var för liten när jag kom hem sad.gif
Även om jag helst vill ha alla lökarna tillsammans i en rund kruka funderar jag nu istället på en balkonglåda som säljs ut billigt.
Då skulle de fortfarande kunna stå i arbetsrummet under vintern. Jag vill ha alla i ett lyckligt kollektiv;)
Peztis
Jag satte flera i en korg, det blev fint. Du har inte någon tillräckligt stor? Då är ju även korgen vacker att se på.

Jag trodde att amaryllis behövde sin vila för att kunna blomma...? De flesta lökväxter funkar väl så, gör de inte det?

Jag brukar vattna dem som vanligt och oftast vissnar de framåt hösten ned. Sedan är det dags för omplantering i november om man nu vill att de ska blomma till jul.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon