Anna-Karin Lundberg
07-08-2013, 18:39
Jag har byggt en altan framför mitt ena lilla hus. Där är en ek och vid foten av den är det torrt eftersom det är sol nästan hela dagen. Jag skulle vilja plantera något där som kan binda jorden göra att det ser lite finare ut. Var inne på backtimjan, men vet inte hur tålig den verkligen är. Jag hade tänkt något lågt eller ganska lågt, gärna krypande men inget krav. Växten måste framför allt klara att det är torrt på ytan, lite djupare är det förstås fukt och det växter lite gräs och nåt hundkex där. På våren vårkrage (den höga gula "prästkragen") men den visnar ju ned efteråt.
Alla tips emottages tacksamt!
kerstin z5-6
07-08-2013, 20:55
Penstemoner låga arter , sandmalört, grusnejlikor mm
Jag kan fylla på listan med olika taklök, Opuntia och Lewisia. De två sistnämnda får du plantera i rent eller nästan rent grus för att undvika vinterfukt.
Anna-Karin Lundberg
08-08-2013, 06:29
Sandkörsbär! Wow, nu har jag läst på - den är helt okänd för mig men låter ju helt perfekt! Varför har man inte hört talas om den förut? Ska jag absolut leta efter!
Och penstemon, helt nytt för mig, måste genast leta efter såna med! Verkar inte så lätt att hitta info om penstemoner, har du något tips på nån särskild art, Kerstin? Gärna en blå och hög.
Tack för roliga och intressanta förslag - som jag aldrig skulle komma på själv!
kerstin z5-6
08-08-2013, 12:44
Penstemon äe en perenn som finns enbart på den nord amerikanska kontinenten. de är mycket torktåliga och gör år ett djupa rötter så efter första säsongen behöver de inte vattnas alls. En relativt lätt funnen sort i Sverige är P digitalis ev även på plantskolor
[attachment=77912:274757_796412.jpg] sorten "husker red har röda blad, hög ca 1 m
lägre kring 50 cm är
P. hirsutus och p serrulatus
Största chansen att hitta penstemoner som är perenna sorter finns på STA marknader , eller marknader som andra trädgårdssällskap har.
[attachment=77913:200597_802924.jpg]
[attachment=77914:246526_489964.jpg]
[attachment=77915:322862_792902.jpg]
som synes tål de att placeras i skrevor med ytterst lite jord..
Vill man ha speciella sorter får man så själv
Anna-Karin! Jag tänker inte kapa din tråd - men det blev intressant när Kerstin föreslog penstemoner. Själv har jag ingen erfarenhet av dessa växter - MEN jag har ett nytt 'gäng' frösådda (Penstemon ovatus, Hjärtpenstemon Ovatus) som väntar på utplantering - jag har märkt att dessa inte klarar av väta särskilt väl.
Dom är inte planterade ännu som sagt - men nu när Kerstin beskrev hur dom kan växa så är valet lätt - har en rabatt som är torr .... dit ska dom. F ö är fröerna köpta på Lindbloms fröer i Kivik. Tack för en intressant tråd

PS: jättefina bilder Kerstin.
kerstin z5-6
08-08-2013, 15:12
P ovatus är mkt vackra grattis! Har du tur Gunsta blir de så här fint blå, mina blev det men de kan bli mer lilablå
[attachment=77920:110517_562694.jpg]
Eftersom de är växter från torra "stäpp eller bergssluttningar kan de med fördel planteras i grus och tom under takutsprång
Anna-Karin Lundberg
09-08-2013, 06:56
Vilket bra tips! Och Gunsta, jag ser det inte som att tråden "kapas", poängen är ju att hålla den levande!
Jag åker ganska ofta till handelsträdgårdar i England, där finns lite annat än här och ganska mycket fröer. Jag ska hålla koll.
Sandkörsbär blir det absolut - samt penstemoner. Och tack för andra tips, jag har en del väldigt torra ställen där det vara växer trist gräs.
kerstin z5-6
09-08-2013, 10:50
ALPLAINS Har stort urval av penstemonfrö och är trevliga att beställa av
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 09-08-2013, 07:56)

Vilket bra tips! Och Gunsta, jag ser det inte som att tråden "kapas", poängen är ju att hålla den levande!
Jag åker ganska ofta till handelsträdgårdar i England, där finns lite annat än här och ganska mycket fröer. Jag ska hålla koll.
Sandkörsbär blir det absolut - samt penstemoner. Och tack för andra tips, jag har en del väldigt torra ställen där det vara växer trist gräs.
Anna-Karin Lundberg
13-08-2013, 06:22
Nu har jag köpt och planterat Sandkörsbär! Tack för tipset, det blir spännande.
En penstemon och en silverrisp hittade jag också, de ska stå på annan plats, även den torr.
Ska titta närmare på era andra förslag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.