Full version: två frågor...
TorbjörnKarlsson
Jag har en sibirisk ärtbuske som jag tidigare i år klippte ner till marken... den har nu växt fritt hela våren och sommaren... den är idag över 1 meter hög, och den behövs klippas... min fråga är när ska jag klippa ner den (ca: 30cm hade jag tänkt)

Fråga nr 2 rör mitt körsbärsträd, som idag är så tätt i kronan att inget ljus kommer igenom, så jag tänkte jag skulle "putsa" lite på det =) Min fråga är när man ska göra detta? När jag läster så står det oftast att man ska vänta tills efter "skörd", men då det inte var några körsbär i år så ... ?

PS. jag bor i östergötland.. =)

Om det är av vikt så är det ett bigarråträd.. som har sådan körsbär.
Huggorm
Du kan klippa ned ärtbusken till 30cm om du vill att den skall grena sig mer under uppväxten. Släpper man upp 30cm per borde den bli väldigt tät.

Körsbärsträd tycker inte om att beskäras så det skall bara göras om man har en riktig anledning.
EvaKlemming
Varför är det så Huggorm? blir de dåliga, sjuka, förlorar formen...?
Huggorm
Jag vet inte exakt varför, det är bara ett allmänt vedertaget faktum att man helst skall undvika att beskära stenfruktsträd. Viss beskärning tål de uppenbarligen, vi har väll alla sett skräckexemplar i trädgårdar vi passerat förbi, men man bör nog ändå vara försiktigare än vid beskärning av exempelvis äpple.
masa
Stenfruktträd har väldigt få sovande knoppar. Ett äppelträd kan man beskära hur som helst, det kommer alltid nya skott. På stenfrukten måste man veta vad man gör när man beskär, det måste finnas synliga knoppar under snittstället, annars kan delar av grenen dö. Dessutom har stenfruktträd lätt för att "blöda", vilket kan var inkörssport för sjukdomar.
Skall man beskära körsbärsträd så är det rätt tidpunkt nu. Är det för tätt så kan man allt glesa ut.
TorbjörnKarlsson
Vad säger ni om en vintergrön Ligust då?
När ska denna klippas?
TorbjörnKarlsson
CITAT (TorbjörnKarlsson @ 11-08-2013, 19:54) *
Vad säger ni om en vintergrön Ligust då?
När ska denna klippas?

???
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon