Full version: Toppa en valnöt?
Monarda
Vårt japanska valnötsträd har blivit alldeles för högt, skymmer för mycket och hänger dessutom in till grannen. Vi funderar nu på att toppa det men när är det rätt årstid för det?
[attachment=77906:DSC_0008.jpg]
CillaM
När jag läste rubriken så kände jag "nej". Nu när jag läser resten skriker jag nej. Jag kan ha fel men jag tror att valnötsträdet är för stort för en toppning. Dessutom tycker jag det snyggt ut o behöver kanske en putsning istället. JAS-månaderna verkar inte fel i sig men säkert finns det nån som kan bättre
Rebecca
Håller definitivt med CillaM. Toppning känns alldeles för drastiskt på ett sådant träd.
Gossen Ruda
Om trädet är för stort men toppning avrådes kanske det bästa är ett snitt jäms med marken? Det blir knappast mindre med åren. Jag hade nog testat en toppning först.
CillaM
Som sagt, det finns säkert någon som vet mycket bättre.
jegi
Du har helt rätt. Bättre ta bort det än att försöka hålla ner och in det.
Monarda
Nu har vi bestämt oss, den vänstra stammen tar vi bort. För flera år sedan kapade vi som synes en nästan lika stor stam men det gjorde vi på fel årstid så den blödde länge. Det var inte lätt att förutse för 15 år sedan att den lilla pinnen som planterades skulle bli så här stor.
[attachment=77948:DSC_0475.jpg]
Huggorm
När valnötsträd väl kommer igång att växa så går det undan
Monarda
Det blev en del kvar ändå! Och inget blod har flutit denna gång så årstiden var tydligen rätt.
[attachment=78107:DSC_0491.jpg]
Huggorm
JAS är väll så vitt jag vet aldrig fel. Trädet ser ju fortfarande snyggt ut så det var väll ett utmärkt resultat i alla hänseenden
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon