Full version: getingar/bin
vildvittra
Läste i tidningen igår att giftinformationscentralen fått rekordfå anmälningar
Om geting/bistick i år
Jag reagerade redan tidigare det faktum att jag knappt sett en geting i år
Det enda jag sett är två stora bålgetingar,väldigt många humlor och enstaka bin
Hur har det sett ut hos _dig_?
Kan drottningarna ha strukit med i vår långa vinter?

Kanske inte så många som saknar getingar. . .
Elisabeth-Västkustkolonisten
Här på landet finns det massvis med getingar. Alldeles för många eftersom jag är allergisk mot getingstick.
malcolm
Här är det "ont om" getingar denna sommar, mygg också men bin finns det.
hattstugan

Har knappt sett en geting i sommar! Endast mina Bålisar! Annars är det gott om humlor och andra små flygfän!
Eva i Skåne
De senaste veckorna har vi haft en hel del getingar, men i början av sommaren såg vi inga.

Augusti-september brukar ju vara getingtider så här känns det som det är som vanligt ungefär.
Gossen Ruda
Hos mig är det kanske lite färre getingar än normalt, humlorna är däremot katastrofalt färre. Troligen den märkliga våren som knäckt dem. Glädjande är dock att det vimlar av fjärilar runt sommarstugan.
KRT
Absolut betydligt vanliga färre getingar än vanligt, men MÄNGDER med bålgetingar. Bålisarna började ju tom bygga på vinden, vilket vi var tvungna att stoppa, och det har inte hänt i grannskapet förr, säger grannarna iaf. Varje kväll flyger mängder med bålisar runt huset och jagar (tror jag, de har inget bo hos oss, och de bara flyger runt som de letar efter något...)

Tycker vi har mycket humlor, eller också är det bara så att alla humlor grannskapet är i vår trädgård - de tycks gilla tistlarna, lavendeln och stockrosorna väldigt mycket!

Men inte så mycket fjärilar som det brukar, mest kålfjärilar misstänker jag sad.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
Vi ha<de ju hyrt en stuga för 10 veckor. Naturtomt hette det, jag ville säga vildvuxen, ogräs och misskött. Även en naturtomt måste skötas....

Eftersom det fanns mycket vildvuxet, så fanns det många getingar. Inte sätter jag mig vid ett bord på altanen där getingar hat bo på undersidan av bordet....

Ovanför ingången var getingbo osv, otrevligt när man är allergiskt.

Men nu är jag hemma igen:D
gunsta
Öster om Uppsala - just inga getingar har vi, humlor finns, bålgetingar finns, bin har jag knappt sett ett enda ett i år. Det som glädjer mig mest är alla våra underbara fjärilar - massor av fjärilar i år.
vildvittra
Apropå fjärilar så har jag inte skådat så mycket variation där jag
Varit i sommar(stuga i sthlms skärgård) utan det jag mest sett har varit kålfjäril och
Enstaka citronfjärilar. Det finns gott om nässlor men inte en nässelfjäril i sikte:(
Kan man agera fjärilsodlare tro och flytta på nässelfjärilslarver från ställen de förekommer på
Till ön? Jag brinner verkligen för våra vingprydda små vänner:)smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon