Full version: Lökar i krukor?
birgitek
Apropå Gröna rum hur gör man? Panterar man som vanligt på hösten?
Skall krukan stå ute över vintern? Behöver man täcka? Blommar lökarna tidigare än på friland? Många frågor, hoppas någon har svaren
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror nog lite på vart man bor och vilka lökar det är. Kruka med lökar ovan jord utsätts hårdare för kyla än lökar som är nedgrävda. Det brukar dock behövas en del kyla för många lökväxter ex. tulpan brukar behöva runt 16v kyla efter rotning för att blomman ska komma upp. Det behöver inte vara minusgrader under kylperioden, yrkesodlarna ställer in lökbackarna i kylar så har man något frostfritt men kallt ställe så kan man ställa dem där också men det får nog inte vara alltför varmt jag har testat i förrådet där temperaturen pendlar mellan +5-10grader och där spirade de alldeles för tidigt i mörkret.
Har man kallväxthus, uterum eller liknande kan man ju ta fram lkrukan med ökarna lite tidigare och då få dem i blom snabbare men att bara ha lökarna utomhus i kruka bredvid andra lökar som är planterade i marken brukar inte alltid ge någon tidsskillnad utan de kan blomma samtidigt.
birgitek
Tack, Åsa. Jag har ett kallväxthus, kanske skall jag låta krukorna stå där över vintern. Behöver jag vattna isåfall?
Birgit Ek
karin på balkongen
Jag planterade tulpaner och hyacinter i en kruka i höstas, vattnade lite grann och ställde i en låda på balkongen över vintern (insvept i odlingsväv och nerbäddad i halm). Vattnade några gånger igen i slutet av vintern och konstaterade att det började sticka upp små saker.
Plockade fram krukan nån gång i mars och nu blommar det nästan! (http://www.odla.nu/album/showpic.php?aid=770&uuid=karin&pid=9874)

(Däremot undrar jag om knölarna kan ligga kvar i krukan tills nästa år, hur är det med såna där tulpaner egentligen, kommer dom tillbaka?)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon