annelizon1
08-08-2013, 20:53
Jag har inte sått mycket tidigare men nu har jag en pallkrage över som jag tänkte använda till tobaksblomma, solhatt och kanske något mer. När jag försökte läsa mig till hur tobaksblomman skulle sås, så stod det att det skulle ske på våren. Varför det? Om den självsår sig så sker ju det på hösten. Bor i zon 1.
kerstin z5-6
08-08-2013, 20:57
Har med övervintring att göra , kan gå i z 1 men tveksam , gror de och fryser bort blir det inget nästa vår
Varför vissa växter ska sås på våren beror på ljuset, andra kan ligga i jorden och behöver köldbehandlingen (därav at tman ska ha fröerna svalt, som i kylen).
kerstin z5-6
09-08-2013, 22:35
mja ,, ytterst få frö är mörkergroende , dvs måste täckas med jord för att gro. Däremot har en del perenner buskar och träd en inbyggd anti gro faktor som gör att de gror först efter en period av kyla. Så att de inte gror för tidigt och fryser ihjäl
Vill man kan man fuska och göra denna kylbehandling tidigare dvs sätta ut frö i sålåda under snö.
+ 4 till minus 4 är ofta bäst- dvs tempen som är vanlig under ett snötäcke. 4-6 veckor är ofta nog
Att förvara frö i kylen gör varken till eller från -de måste sås i såjord , fuktig ,därefter kylas , kyla fröna leder inte till resultat
Anueller ettåriga växter är så gott som alltid ljus o värmegroende , så även ovanstående beskrivna perenner men de behöver kall perioden för att sedan gro ljust o varmt
Därav råd att så tobak på våren, de är ettåriga
Har man ett vanligt lysrör 10 cm över sådden blir resultatet så mkt bättre
Många anueller är eg perenner i de land de kommer ifrån, inte alla. I mild zon kan det tom hända att de sjävsår sig
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.