ansanpansan
Har runt vår röda sommarstuga grus. Rekomenderad bit ifrån väggen har jag grävt en grop så stor som jag läst att den bör vara. Problemet är dock att det verkar vara dålig dränering. Vatten rinner väääldigt sakta undan. Har grävt lite djupare bara därför.

1. Hur gör jag med dränering?

2. Vilken klematis i ganska skuggigt läge till röd stuga?

3. Hur gör jag med den synliga jorden under? marktäckare? grus? hur mycket grus i så fall? Kommer inte liksom jorden upp igenom?

Finn Klematis
CITAT (ansanpansan @ 09-08-2013, 11:13) *
Har runt vår röda sommarstuga grus. Rekomenderad bit ifrån väggen har jag grävt en grop så stor som jag läst att den bör vara. Problemet är dock att det verkar vara dålig dränering. Vatten rinner väääldigt sakta undan. Har grävt lite djupare bara därför.

1. Hur gör jag med dränering? Låna en jordborr, borra 1-1,5 m. djupt i botten av planteringsgropen fyll hålet med stenar.

2. Vilken klematis i ganska skuggigt läge till röd stuga? Viticella Entell är den bästa.

3. Hur gör jag med den synliga jorden under? marktäckare? grus? hur mycket grus i så fall? Kommer inte liksom jorden upp igenom?
I det här fallet gör Du ingenting. Skuggning behövs bara i söderläge mot en vägg.

Finn

ansanpansan
Tack för bra råd!

Du verkar kunnig så får man fråga vidare? Gjorde kardinalklantfelet att på plantagen köpa en fin växt utan att kolla härdighet. Trodde inte man sålde sådant som inte kunde fungera i området.

Så därav har jag en bergsklematis som nu skjutit iväg rejält och blommar fint nu. Den befinner sig på en stundtals blåsig stockholmsbalkong och klättrar på en spalje fastsatt i räcket.

Finns det en chans att den överlever inmot väggen? Eller är det kört även om jag tar den till stugan i västmanland och gräver ner den där?
Finn Klematis
Hej!

Montana blommar på flerårsved,klippgrupp 1. Den bör endast planteras i skyddade lägen
i södra Sverige. Om Du klär in rankorna kan Du kanske skydda dom för nedfrysning.
Det är rankorna som är känsliga inte roten. Att flytta den och plantera den ute hjälper
inte. Det är skandal att sälja den utan att ge upplysning om att den inte kommer att
blomma.

Finn
Bassam
Hej

I affärer finns flera sorter med garanti, men behöver bara åka ditt och fråga trädgårdmästare.

H.Bassam
Finn Klematis
Hej!

Garantin gäller inte. Växten dör inte. Den växer och blommar
första sommaren. Rankorna fryser ner under vintern. Nya
rankor växer upp på våren. Men då den blommar på flerårs-
ved blir det inga blommor. Det är inget fel på växten.
Dom flesta handelsträdgårdar har ingen aning om klippgrupper.

Finn
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon