MissKay
Vi har dessa två buskar i trädgården och undrar vad är det för sort? Vi har dessutom småbarn och undrar om bären är giftiga? MYCKET tacksam för svar!

FÖRSTA BUSKEN, Bären påminner om blåbär

ANDRA BUSKEN

Huggorm
Skall bären vara vita, eller byter de färg när de mognar? Första bilden påminner om häggmispel, men jag vet inte om det finns sorter med vita bär. Andra bilden skulle möjligtvis kunna vara bärapel, men det är samma sak där med färgen. Hur som helst finns det inget farligt som påminner om de där båda
EvaKlemming
Kan den översta inte vara ett amerikanskt blåbär? Hur stor blir en sån buske?
Peztis
Jag tycker att den översta ser ut som am. blåbär, det var det som jag spontant tänkte när jag såg bilden.

Den andra är väldans bekant... g.gif
kerstin z5-6
Första är amerikanskt blå bär, den andra ser ut som silverbuske,Elaeagnus communata även på den ätliga bär som kan användas till gele mm
CillaM
Håller med om att den första bilden kan vara amerikanskt blåbär. Men den andra bilden...? Nja, ett annat blåbär kanske men kanske också ett silverpäron? Ahrg, känner igen den men kan inte få fram det sweatingbullets.gif
masa
Första bilden är definitivt amerikanskt blåbär. Den andra ser ut att vara någon variant av bärapel, Malus baccata.
johanna_zon3
Jag tror som dom andra att bild nummer ett är Amerikanskt blåbär. På bild nummer två ser det ut som att det är Bukettapel, Malus toring, skickar med en länk till en bild som liknar din.

Bukettapel, Malus toringo
masa
CITAT (johanna_zon3 @ 11-08-2013, 06:03) *
Jag tror som dom andra att bild nummer ett är Amerikanskt blåbär. På bild nummer två ser det ut som att det är Bukettapel, Malus toring, skickar med en länk till en bild som liknar din.

Du har säkert alldeles rätt, jag var själv inte riktigt nöjd med bärapel, men det finns ju många sorter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon