Silur
Hej!

Jag måste flytta en Picea pungens 'Glauca' blågran. Den är drygt tre meter hög. '
Den plats som den har nu är alldeles för bra för andra roliga försök rolleyes.gif
Dessutom köptes den fel då jag trodde att den var den mer kompakt, långsamväxande ´Hoppsii´.
Glauca kommer att ta stor plats.

Vilken årstid är bäst att flytta den? På hösten eller på våren? eller kanske när som helst?

Huggorm
Hösten är väll bäst, då får den tid både på hösten och på våren att bilda rötter innan värmen slår till. Men att flytta en tre meter hög gran är inte helt enkelt
Silur
CITAT (Huggorm @ 09-08-2013, 13:06) *
Hösten är väll bäst, då får den tid både på hösten och på våren att bilda rötter innan värmen slår till. Men att flytta en tre meter hög gran är inte helt enkelt

Ja.
En grävmaskin kommer att vara i närheten av granen nu på hösten då ska jag passa på. Sedan ska vi dra den i en presenning men jag har inte hunnit fixa den nya platsen. Så vi får se hur det slutar. Kanske vi måste ta ner den.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon