Peztis
Var borta nästan en vecka och har klarat växthuset superbra! Tänkte därför berätta hur jag gjorde.

Jag har en stor regntunna från Plantagen, den ställde jag utanför växthuset på några lecablock så det kom upp kanske 25 cm. Det finns markeringar för var man kan skära/borra hål i krukan och där skruva fast en slangkoppling. I kopplingen satte jag sedan ca 1 m vanlig vattenslang (fram till odlingsbädden) och i denna sedan en svettslang som jag ringlade runt växterna, såg till att det låg nära plantorna. Ifrån takrännan på ena sidan av växthuset förde jag även en slang som då fyllde på tunnan vid ev regn.

Dörrarna stod öppna och fönstren skötte sig själva.

De krukor jag har där inne ställde jag i sålådor som jag fyllde med vatten.

ALLT klarade sig! Men det var på håret för det var ca 1 dm vatten kvar i tunnan och trycket blev för lågt för att det skulle orka trycka ut det genom slangen.

Om man ska åka längre så borde man kunna seriekoppla två tunnor och dessutom föra en slang ifrån andra sidan växthustaket för att verkligen ta tillvara på allt vatten som kommer. Tål att klura på! g.gif

Jag har en fin automatbevattning som jag hade på förra sommaren när vi var borta i tre veckor och det fungerade klockrent. Varför jag inte gjorde så var för att jag inte litar på vattenslangarna vi har hemma, de åker isär och sprutar vatten. Det bättre alternativet är så klart att köpa EN lång slang av bra kvalitet men nu är jag ju en Cajsa Warg i kvadrat (eller snål alt ekonomisk - välj själv), dvs att jag försöker först alltid lösa frågeställningar/problem med det jag har till hands.

Ally
Fiffigt!
Kan du ta ett kort på hur du kopplar slangen till regntunnan?
Jag antar det var det du menar när du skrev "skära/borra hål i krukan".
Jag har flera regntunna, och skulle vilja borra ett hål att koppla en slang, men vet inte riktigt hur jag kan fästa slangen...
Peztis
Jag skar till ett hål och på insidan sitter det en bit som ser ut som den översta delen i detta set.

På utsidan har jag sedan skruvat fast en sådan här.

Lite silikon runt förhindrar ev läckage. Sedan är det ju bara att sätta dit en slang med denna adapter.

Tog delar jag hade hemma...
Peztis
Vill man reglera vattenflödet så borde man kunna göra det genom att sätta typ en sådan här emellan:

Har funderat på det men kom mig inte för... Om man stryper flödet så borde vattnet räcka längre men å andra sidan så kanske inte trycket räcker för att pressa ut genom svettslangen.

Har man ingen svettslang men en vanlig slang kan man även roa sig med att sticka hål denna... biggrin.gif Har provat det förut men det är ett halvkul jobb. Å andra sidan kan man ju sticka hål precis där man har plantan och därmed spara vatten på det sättet.
Ally
Tack! Jag har såna delar, men tänkte inte att det skulle sitta tillräckligt tätt
tummenupp.gif
Peztis
Därav silikon! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon