Jag har en stor regntunna från Plantagen, den ställde jag utanför växthuset på några lecablock så det kom upp kanske 25 cm. Det finns markeringar för var man kan skära/borra hål i krukan och där skruva fast en slangkoppling. I kopplingen satte jag sedan ca 1 m vanlig vattenslang (fram till odlingsbädden) och i denna sedan en svettslang som jag ringlade runt växterna, såg till att det låg nära plantorna. Ifrån takrännan på ena sidan av växthuset förde jag även en slang som då fyllde på tunnan vid ev regn.
Dörrarna stod öppna och fönstren skötte sig själva.
De krukor jag har där inne ställde jag i sålådor som jag fyllde med vatten.
ALLT klarade sig! Men det var på håret för det var ca 1 dm vatten kvar i tunnan och trycket blev för lågt för att det skulle orka trycka ut det genom slangen.
Om man ska åka längre så borde man kunna seriekoppla två tunnor och dessutom föra en slang ifrån andra sidan växthustaket för att verkligen ta tillvara på allt vatten som kommer. Tål att klura på!

Jag har en fin automatbevattning som jag hade på förra sommaren när vi var borta i tre veckor och det fungerade klockrent. Varför jag inte gjorde så var för att jag inte litar på vattenslangarna vi har hemma, de åker isär och sprutar vatten. Det bättre alternativet är så klart att köpa EN lång slang av bra kvalitet men nu är jag ju en Cajsa Warg i kvadrat (eller snål alt ekonomisk - välj själv), dvs att jag försöker först alltid lösa frågeställningar/problem med det jag har till hands.