L8 B.
Hej!
Jag undrar om det finns någon bok med bilder på växtrötter? Typ "Rötter i färg" (som stenar i färg eller fjärilar i färg...)
Tycker det saknas! Någon som vet?
Eller kanske en app - med bilder för rötter smile.gif
Vore tacksam för svar!
Glada hälsningar
Piccante
Rötter är ju väldigt lika varandra och svåra att skilja åt. Jag tror inte det är möjligt att artbestämma någon växt utifrån rötter förutom några få undantag som Alruna, sprängört och vissa orkideer.
Nenna på Aspö
Buskar och träd kan man lära sig känna igen på rötterna när man grävt tillräckligt många. Vad gäller träd är tumregeln att rötternas bark ser ut ungefär som stammen. Buskar måste man lära sig känna igen rötterna på, där handlar det ofta om grovleken på rötter eller sättet som nya skott växer på.

Snöbärsbuskar t.e.x. har mörkt brunsvarta, skrovliga rötter i tumstjocklek och skjuter nya, vita, sparrisliknande skott horisontellt med jordytan.

Stenfrukter som körsbär och plommon har kanelbruna rötter och skjuter nya skott vertikalt.

Björnbärsrötter ser ut som en trasslig härva svart björntråd.

Rosor sätter pålrot, d.v.s. en kraftig, mörk, genomgående rot med tunna smårötter åt sidorna.

Dagliljor bildar rotknölar som ser ut som krokiga, vita morötter.

Pionrötter bildar stora spolformade knölar på rad.

Dagliljor ser ut som en gul kotte mm. mm.

Det finns massor av rötter som är lätta att känna igen, men mig veterligt har ingen samlat dem i en svenskspråkig bok i alla fall. googlade litet på saken och hittade en hel radda britter som har som jobb att identifiera trädrötter åt försäkringsbolag :-)
kerstin z5-6
nu är ju detta en urgammal tråd .. gissar de vet mer nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon