koja72
Mina stockrosor, som jag köpte som plantor och sett fram emot att få se blomma i vitt och svart, verkar nu dö för mig sad.gif
Det började som gul-orange prickar på ovansidan av bladen, sedan blev det fullt av prickar på undersidan som är mer rosa-aktiga. Den senaste veckan har bladen skrumpnat ihop och blivit bruna och de verkar dö för mig. Vad är det som är fel, för någon slags sjuka har de fått men vad ? Inegn ohyra finns på dem.
Tacksam för svar om någon vet och om jag måste "riva" upp dem ?
/Carola
kerstin z5-6
stockros rost , verkar gå på de flesta stockrosor söder om Indalsälven , går ej på annat , plantera nåt högt som skyler om dy vill behålla dem , blomning påverkas ej , kan vara bättre regniga eller regnrikare somrar än denna
vattna !
koja72
Kerstin tack för svar smile.gif

Vad kan jag plantera då sad.gif Förslag ? Eller kan jag täcka med något lakan eller liknande ?
kerstin z5-6
De flesta med problemet brukar spruta svampmedel typ atamon i vatten på dem, vet ej hur effektivt det är .. men dock och plantera halvhöga växter framför stockrosorna , plocka bort angripna blad i möjligaste mån , men inte alla , som sagt de brukar blomma fint ändå

Sporerna finns i luften eller redan i själva plantan . Är de år ett eller år två?
koja72
Kerstin, köpte dem i maj och de var då ca 25 cm höga. man fick köpa 4 plantor för ett visst pris, så det är första året/sommaren som vi har dem i trädgården. Det är bara knopp på en vit ännu så länge. Försöker ta bort de mest vissna och torra bladen. Kan denna rost återkomma från år till år, när den väl fått fäste ?
kerstin z5-6
ok , om du bor i zon 1-4 och de inte blommar i år återkommer de nästa år och blommar , om de blommar i år snart augusti , hinner de göra frö och självså sig på samma plats (funkar inte i norr)

Mitt råd är avvakta , dina ,så nya själv nästa vår de är lätta att så och har ev mindre rost än köpta

Har de knopp nu vill de blomma , vattna göd ev lite med vanlig krukväxtgödning och hoppas på blom
[attachment=77937:200568_873116.jpg,
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon