koja72
Har sett att det finns särskilt jord och näring för citrus, är det nödvändigt att köpa eller vilken jord och näring använder ni ? Jag har grapefruktstickling och apelsinstickling. Har dessvärre blandat ihop dem, men de trivs och mår bra. Sådde dem på försommaren och de är redan ca 15 cm höga smile.gif
kerstin z5-6
ja blir bättre resultat då citrus utöver vanlig näring behöver järn en masse vilket finns i citrusnäring
koja72
Okej, tack igen för svAR Kerstin. Är jorden bra att köpa också ? Kan jag köpa nu och plantera om dem igen ? Gjorde det för ca 1 månad sedan
kerstin z5-6
JA och gödningen är nog ännu bättre än jorden ..
Alexander-VG-zon3
Rhododendronjord har varit klart bäst för mina citrusar, mycket bättre än citrusjord. Tyvärr finns oftast rhododendronjord enbart som 40-50L säck men ibland går det att hitta även mindre storlek.

Och det var länge sen jag skippa speciell citrusnäring vilken vanlig näring som funkar jätte bra (dock ej typ algomi). Det som är viktigt för citrus när det gäller näring är ett bra märke med bra sammansättning och att man ger det regelbundet OCH om dom står varmt med extraljus på vintern att dom även då får näring.

Har dom redan fyllt krukan med rötter ? och när du planterar om vänta 4v innan näring ges.
KRT
Mina planterades nyligen om i vanlig plantjord (m grönkompost, som vi köper på återvinningsstationen)... Det har jag gört de senaste åren och citursarna växer för fullt.

Gödning är jag däremot dålig på att ge, kanske ska kolla in den speciella citrusnäringen. Under sommaren brukar jag bara slänga på lite grösklipp, ingen speciell gödning, men de växer ändå smile.gif
viktoribanez
Jag har min kumquat (som mår prima) i citrusjord som jag har blandat ut med lite sand och grus, och ger den medelhavsnäring. För mig fungerar det utmärkt och den mår som sagt jättebra.

Låter intressant det Alexander säger om Rhododendronjord, det kanske jag ska prova nästa gång smile.gif
koja72
Tack för alla tips. Rötterna har inte kommit ut ur krukans hål ännu. Ska testa med ev. rhododendronjord. Vi har ju det på tomten, så det går inget till spillo, men det känns som att jag får vänta med omplantering
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon