strandskatan
10-08-2013, 13:36
Är det bara min AC som bär sig åt så här: skjuter jättelånga skott, och så kommer en enstaka blomma högst upp. Har haft den i 4-5 år, mycket sparsam blomning, ska vara skuggtålig, men det tycker jag inte stämmer, min står inte alls särskilt skuggigt och vill sig inte i alla fall!
Jag har ingen Mme Alfred Carriere, men för att öka blomningen kan man böja ner grenarna (pegging down). Horizontella grenar producerar en mängd blombara skott.
Pauline/Sthlm
10-08-2013, 21:01
....mina två är nyplanterade i år och har därför inte skjutit så långa skott... den ena är iaf meterhög och jag har sett något överblommat knyte men pga (tack vare? Beror på vilket man sätter högst?) semester missat den delen. Hoppas på ny chans när väl hemma.
Har satt den ena en halvmeter åt S från glesnande grensjukedöende (grensjukefulnande som kommer att leda till nedhuggning, då) körsbärsträd, den andra var tänkt att stå skuggigt i östernisch vid trappen men har tills vidare grävts ned för grunt! i tillfällig rabatt, behövde röjas på riktiga platsen. Meterhög är därför en sanning med modifikation , dra av det som ympknölen skulle hamnat under... Hrmmm skall ta tag i det nästa vecka
strandskatan
10-08-2013, 22:21
Oliv, pegging down kan jag tyvärr inte praktisera här, AC ska ju klättra på en stor rosbåge. Skulle gärna försöka linda den runt stödet, men de där snabbväxande skotten verkar så sköra!
Pauline, jag önskar dig lycka till med dina AC, hoppas du rapporterar vidare. Men varför hugga ner körsbärsträdet, kan inte rosen klättra i det döende trädet?
kerstin z5-6
10-08-2013, 22:48
Sk skuggtåliga rosor är ett underligt begrepp - ja de blommar med enstaka men rosor generellt vill ha 6-8 tim sol . De når aldrig sin högsta potential ..Får de inte det, är det bättre att plantera skuggälskande växter
Jag köpte två AC från Odla våren 2012, så nu är de inne på andra säsongen. Har placerat dessa i söderläge intill entrén och är tänkt att bilda en rosbåge över dubbelgrinden. Båda frös ner under vintern(bor i zon 2). Har nu vuxit upp till ca 1,25m. Den ena startade blomningen för ca 1 månad sen.. Skulle inte säga riklig blomning...men helt ok..ca 5-8 blommor utslagna i taget..stoppar man näsan i blommorna doftar de härligt. Den andra växer men har ännu inte visat en enda blomknopp.
Den som blommar har börjat göra "pegging down" på de grenar som är självböjda i horisontellt läge för att nå rosbågen.
Pauline/Sthlm
13-08-2013, 07:57
CITAT (strandskatan @ 10-08-2013, 23:21)

...Pauline, jag önskar dig lycka till med dina AC, hoppas du rapporterar vidare. Men varför hugga ner körsbärsträdet, kan inte rosen klättra i det döende trädet?
Tack! Njae inte detta ungt tonåriga träd som står mitt fram på det lilla utrymmet mellan hus o grind, behövs grön skärm mot insyn och för vacker utsyn (mmm när det blommat)(i förgången tid). Frågan är om det klarar en ful radikalhalvering men då kan man nog verkligen tala om ingångssår för svamp.
Plommonträdet börjar däremot bli gammalt o där är successionsordningen klar, klätterros satt.
Efter en riktigt mild vinter blev det en bra sommar för AC'arna. Många blommor vid första blomningen och för två veckor sedan har den startat om. Nu i augusti natten med lite svalare o fuktigare nätter doftar den så gott. Håller med inlägg ovan att den är ganska buskig i sitt växtsätt. Växer mycket på bredden och sparsammare på höjden. Har dock 3-4 skott som är ca 2m höga nu. Om vintern blir mild igen kanske min efterlängtade rosenbåge kan bli verklighet nästa sommar.
Nu är vi inne i oktober. Mild höst än så länge förutom några enstaka frostnätter. AC fortsätter att blomma. Jag försöker att vara snabb när enstaka blommor blommat över och klippa bort för att stimulera ny knoppsättning.. och knoppar kommer.. och med fortsatt höstvärme går de i blom - och doften..som jag tidigare skrivit är fantastisk.
strandskatan
04-10-2014, 15:01
Roligt att din AC trivs, ingmet! Min har nyss fått lite fart igen efter regnet, men blommorna sitter så högt upp att jag tyvärr inte kan sniffa på dem!
Jag har önskat mig en portal över grinden där de båda AC-plantorna växer på varsin sida. Fördelen med att portalen inte kommit på plats är att de hänger in över grinden.. och då får vi blommorna i ansiktet.. jo..gubben är inte helt nöjd med denna ofrivilliga design.. men jag är lyrisk.. Kan dock känna en liten oro över stundande vintertid..med snö som kanske kommer att tynga de långa grenarna.. får nog fundera ut en lösning hur jag ska skydda.. kanske paketera in i juteväv med stödpinnar i..hmm... tål att fundera över känner jag..
Hej
Vi ska tänka på att grönskar blir mera än blommor, om jorden har mera kväve och om platsen har mindre ljus, även om växter är tåliga mot skugga, så grenerna blir långa för att nå solen som behöver.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.