Har precis dragit upp smakprov på två olika morötter: 'Flakker 2' och 'Royal Chantenay Rola'. Jag kände mig väldigt nöjd med storleken och var glad över att de inte var angripna så som de kan bli ibland.
De smakade morot, men kanske åt det beskare hållet och inte alls så söta som man tänker sig de där morötterna man drar upp och torkar av med handen, mot kläderna eller i gräset.
Jag tycker att jag har vattnat rätt ok men sommaren har ju verkligen varit varm. Är det orsaken? Eller sorterna?
Kort och gott: hur odlar man fram de bästa morötterna?
Ingen som har några tips och tankar?
Inte för mycket kväve, i stället mer kalium, t.ex. vedaska, jämn fuktighet i jorden. Smaken är också sortberoende.
En del säger att smaken är bäst om morötterna skördas vid rätt tidpunkt, tidigare och senare skörd ger sämre smak. Andra menar att smaken blir bättre om rötterna har fått kyla, t.o.m. frost.
Hej,
Jag håller med om att morötter är en smula kniviga. Mina smakar bäst väldigt sent på hösten, dvs höstmorötterna.
I år blev mina sommarmorötter ganska träiga, och inte så goda. Jag tror att det helt o hållet beror på den starka värmen o torkan. Förra året, som var mkt regnigt, var de mkt bättre o godare.
Mjärden
11-10-2013, 22:05
Mina morötter blev små i år, har både sommar o vintersort. Nu i början av oktober har jag fortfarande hälften
kvar i jorden, tog idag upp ett knippeoch kokade till middagen, de flesta goda med riklig morotssmak.
Frågan är hur man bäst bevarar aromen i morötterna, sedan man tagit upp dem.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.