koja72
Hej !
Har nyligen fått två köttätande växter. En större modell vars "fällor" påminner om kallor och den vanliga med blad som har taggar och som sluter sig, när bytet kommer där i. Hur sköter jag dem bäst ? Har haft köttätande tidigare, men de har bara ruttnat upp sad.gif
Alla tips är välkomna, såsom ljus, värme, vattning, jord, näring m.m
koja72
Ingen ?
Jubbe063
Kalkfrit vatten, så soligt o ljust som det bara går, helst 4-6 timmar direkt solljus. 4-8 graders kall vintervila är generella råd för venus flugfälla. Vattning: Alltid under tillväxt kalkfritt vatten, ca 1 cm på fatet stående. Vintervilan just så jorden är nätt och jämt fuktig. Jord består av grov ogödslad och okalkad torv gärna uppblandat med perlite.

Den som ser ut som en kalla??? Hmm, beskriv närmare? Har den kannor med vätska i som kommer från bladspetsarna eller är hela bladet format som en strut?

Är det kannor är det en kannranka, tropisk sort som trivs bäst i vitmossa, alltid vara fuktig, inte blöt, aldrig vatten stående på fatet.

Är bladen som strutar i glada färger kan det vara flugtrumpet, sköts som venus flugfälla.

Gäller för samtliga: Så mycket ljus som möjligt, ingen gödsel, växterna fångar sina byten själv och det är tillräckligt med näring i insekterna för att växterna ska leva och må bra. Flugtrumpeter och venus flugfälla mår bäst att vara ute från att det är minst 5 grader varmt ute på våren fram till frostrisk på hösten. Kannrankor trivs bäst inne eller i växthus.

Se för mer info följande:

http://www.cpukforum.com/forum/index.php?act=idx

och

http://www.scps.se
koja72
Tack snälla för tips. Jag har hört att vattnet som samlas efter torkning av tvätt i torktumlaren, är perfekt att vattna sådana växter med, likaså orkidéer. Det är en sådan på bilden, vad heter den ?
Jubbe063
CITAT (koja72 @ 12-08-2013, 02:18) *
Tack snälla för tips. Jag har hört att vattnet som samlas efter torkning av tvätt i torktumlaren, är perfekt att vattna sådana växter med, likaså orkidéer. Det är en sådan på bilden, vad heter den ?

Flugtrumpet, dvs Sarracenia hybrid.

Korrekt, kondensvatten från torktumlare är helt perfekt.
sparvuggla
Man måste alltid försöka efterlikna växtens naturliga förhållanden så gott det går.
Och köttätande växter växer på mycket mager näringsfattig jord, nästan helt utan kväve och kalk.
Andreas1974
CITAT
så soligt o ljust som det bara går

Ljus är bra, men se till att det inte blir för torrt och hett! Då steker man dem till döds (hände med min kannranka, och även de andra trivs bättre med god fuktighet).
Så personligen skulle jag idag försöka placera dessa växter i fönster som saknar element under sig och / eller har någon naturlig halvskugga (t.ex. glest lövverk från träd) utanför sig, om solen står på alltför hårt.

Man kan även ha lämplig el-belysning med timer (en vän till mig har det så), om man har alltför litet naturligt ljus inomhus. Men jag har även exempel på att det går att få att fungera utmärkt inomhus utan extrabelysning också.
Bassam
Hej

Inom hus behöver man duscha ibland och lämna inte jorden torka.
H.Bassam
koja72
Tack snälla för alla svar tummenupp.gif Än lever växterna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon