Full version: Pion
Jörgen E
[attachment=77982:Bild0221.jpg]
Kan någon berätta för mig vilken sorts pion detta är.
Väldigt tacksam för svar.
/Jörgen E
oliv
Är det en örtartad pion eller buskpion?

gula pioner

Det finns många gula pioner...
Jörgen E
Jag är inte så kunnig. Vet inte vad skillnaden är, tyvärr.
Men denna gula blomman växer på en buske som frösåddes för ca 5 år sedan och busken är ca 1 meter hög i år. Jag har inte sett någon pion tidigare med sådana blad. Jag tycker därför det skulle vara roligt att veta vilken sort det är. Hoppas någon kan hjälpa mig.
/Jörgen E
oliv
Om det kommer helt nya stjälkar på våren från marken och den vissnar ner på hösten då är det en örtartad pion.

Och är den frösådd då är den unik (inget sortnamn). smile.gif
ingrids
Jag skulle nog säga trädpion, vilket också kallas buskpion, baserat på blommans form. Det kan vara en Paeonia delavay (hette lutea innan) i och då kan det vara mer eller mindre den rena arten. Men som Oliv påpekar, pioner korsar sig så från frön är det svårt att vara helt säker.
Jörgen E
Stort TACK för hjälpen!!
Efter att ha kollat lite på nätet tror jag också att det är en Paeonia delavay.
Det liknar i alla fall den väldigt mycket.
Jörgen E
Jag har några frågor till om den gula pionen ovan.
Jag har hört att man inte ska skära ner den på hösten, vilket jag inte gjort hittills.
Är detta rätt eller klarar den att skäras ner?
Hur stor blir busken?
Sen funderar jag på att flytta den.
Hur och när gör man det bäst (om det går)?
Hoppas att jag som inte är så kunnig får svar av någon.
/Jörgen
ingrids
Den ska inte skäras ner. Hur stor den blir beror sig lite på växtzon och läge - kort sagt hur bra den trivs. Över metern är att vänta om den gillar läget. Vet tyvärr inte när det lämpligt att flytta den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon