Nivestaahl
13-08-2013, 10:21
Åker buss 35 varje dag i Malmö. Och varje dag funderar jag över vilken vacker växt det är som växer vid husgrunden bakom 35ans busshållsplats vid Persborgs torg. Den har blommat hela sommaren känns det som.
Någon annan som passerar där då och då och som kan lösa denna gåtan åt mig?
Tack på förhand!
malcolm
13-08-2013, 11:16
En bild hade hjälpt mycket.
Kryddan03
13-08-2013, 21:22
Om man tittar på google maps gatuvy ser det ut som perovskia. Jag vet ju förstås inte hur gammal bilden är och om det är dem du menar. Men, googla på perovskia och kolla.
Nivestaahl
16-08-2013, 06:39
Googlade o ja, det ser onekligen ut som de blommorna som växer där. Perovskia! Tackar!!
Är de svåra att odla?
kerstin z5-6
16-08-2013, 14:44
nej inte i låg zon , de vill ha torrare och mer väldränerade växtplatser , annars inget särskilt
Anna-Karin Lundberg
17-08-2013, 07:20
Berätta mer! Jag har provat denna växt en gång, men den ville sig aldrig. Kanske var det för torrt eller så köpte jag den för sent på säsongen. Hur torrt vill den ha och kan man räkna Stockholm som en "låg zon"? Är osäker på zonen här, men högst 3, kanske bara zon 2 då jag bor väldigt nära en sjö i skogen.
Ser jättefin ut på bild, men jag har inte sett den live.
kerstin z5-6
17-08-2013, 07:46
I Stockholm brukar den nog gå bra , testa vårplantering så den hinner etablera rötterna ordentligt, alternativ kan vara perenn risp Limonium latifolium
Alexander-VG-zon3
17-08-2013, 16:10
Min här har jag i soligt läge upphöjt i kalkrik och grusig jord och den är planterad ca 15cm djupare än vad den stod i kruka har haft den i 3vintrar nu och hinner blomma varje år dock sent (slutet av juli tidigast). Får inte extra vatten eller näring men har varit lite seg att etablera sig. Vintern har inte varit några problem i med djupplantering men den fryser ner till hälften av grenarna/skotten som är ovan jord varje vinter. Zon 3-4 södra VG med hög nederbörd.
Kryddan03
17-08-2013, 20:54
CITAT (Nivestaahl @ 16-08-2013, 07:39)

Googlade o ja, det ser onekligen ut som de blommorna som växer där. Perovskia! Tackar!!
Är de svåra att odla?
Ingen orsak. Vad kul att det stämde!
Nivestaahl
19-08-2013, 06:16
Funderar på att plantera Perovskia som komplement i en rosen/pionrabatt. Var inne på Jätteverbena först men har verkligen slagits av Perovskian. Den lila färgen mot rosa rosor, vita pioner och lavendel...
Vad tror ni om det?? Funkar dom ihop som växter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.