Exotic
Hej på er ..

Har pippi på Solhattar och letar med ljus och lyckta efter ny sorter så jag tänkte nu måste jag fråg er alla här på odla..

1/ Vilka sorter har ni ?
2/ Klarar sig bäst i er zon ..jag är i zon 2 ?
3/Bra ställen att shopa från på nätet ?
4/ Uppskattar lite bilder smiley_small_hug.gif

Dessa sorter har jag..

Coconut Lime
Cheyenne Spirit
Fragrant Angel
Hot Papaya
Irresistble
Läkerudbecka
Magnus
Pow Pow
Pink Double Delight
Pica Bella
Ruby Gigant
Ruby Glow
Sun Rise
Summer Cocktail
Tomat Soup

Två nya påväg till mig vecka 35
Catharina
Secret Romans
Secret Joy smile.gif

kerstin z5-6
Green wizzard verkar saknas smile.gif
Exotic
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-08-2013, 00:16) *
Green wizzard verkar saknas smile.gif

Jasså kerstin då skall jag ta och leta upp den sorten .. inga roliga websider som har många olika solhattar ??

P.S. Hej det var längesedan hoppas allt är bra med dig smiley_small_hug.gif
kerstin z5-6
smiley_small_hug.gif hej ja ok fast brutna ben -dock armarna så lågsäsong för mej i år
Exotic
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-08-2013, 21:35) *
smiley_small_hug.gif hej ja ok fast brutna ben -dock armarna så lågsäsong för mej i år

Ojdå stackar dig ....vad har du ställt till med ??

sen har du Green wizzard själv ?
eller några av domjag skrev upp..villka isåfall ..Bäst/Sämst av dina ?? smiley_small_hug.gif
Klint
Hej Exotic!
Du efterlyser bilder, men har ju jättemånga sorter, kan vi inte få se?
oliv
Nu har jag inhandlat Tomato Soup och Hot Summer! Har varit sugen på tomatsoppa sedan förra året då jag såg den i plantskolan.... men de ska krukodlas, gillar inte min lera. smile.gif
Exotic
CITAT (Klint @ 21-08-2013, 11:25) *
Hej Exotic!
Du efterlyser bilder, men har ju jättemånga sorter, kan vi inte få se?

LOL det har du rätt i jag har några och jag skall se vad jag kan lösa men ser att mina är allt för stora för att ladda upp sad.gif men skall nog lösa det på nått sätt Klint smile.gif
Exotic
CITAT (oliv @ 23-08-2013, 11:26) *
Nu har jag inhandlat Tomato Soup och Hot Summer! Har varit sugen på tomatsoppa sedan förra året då jag såg den i plantskolan.... men de ska krukodlas, gillar inte min lera. smile.gif

Jag gillar verkligen Tomat Soup underbar färg dock tycker jag inte att den är så röd utan har än orange läcker färg smile.gif Hot summer får jag ta och leta upp så jag vet hur den ser ut smile.gif

Lycka till med dina nya snyggingar Oliv smile.gif
oliv
Ja, hoppas de trivs i krukan.

Min Tomato Soup hade flera blommor i olika nyanser, en var riktig röd! Jag tror den börjar lite orange och när blomman åldras blir den rödare, men vi får se hur färgerna blir nästa år i min jord... smile.gif
fnatt
Jag letar efter en som har riktigt stark rosa färg. Starkast möjligt! Vilken passar bäst in på det kriteriet?
Exotic
CITAT (fnatt @ 01-10-2013, 21:34) *
Jag letar efter en som har riktigt stark rosa färg. Starkast möjligt! Vilken passar bäst in på det kriteriet?

Hmmm jag vet inte vilken som är den starkaste rosa färgen eftersom det finns så många men har du googlat på rosa Fnatt ???
fnatt
Ja, men det finns ju som sagt ett gäng. Pow Pow wildberry verkar passa bra.
Exotic
Ja den är stark i färgen undra om inte jag har den i blom hos mig nu dock är den mera ceric ..men jag skall titta imorgon om det är den Fnatt smile.gif Dock en som jag bara älskar är Hot Papaya ..färg form fylld blom länge ..smile.gif har du den ?
fnatt
Nix! Jag har precis fått upp ögonen för rudbeckia. Har den vanliga röda solhatten. Planerar dock att gå bananaz till nästa sommar och tänke plantera paradiso, hot cheyenne, någon orange ( tiki torch eller orange passion) och antagligen pow pow wildberry.

Men det finns ju som sagt ett gäng att välja på! Hot papaya såg minsann också festlig ut!
oliv
Ni efterlyste länkar på nätet:

Här kommer två ställen som säljer många echinacea, en i Danmark och en i Tyskland.
Jag har ingen egen erfarenhet, men har läst från andra som haft positiva erfarenheter från dem.

"Staudefeen" i Danmark:
Echinacea

"Gaissmayer" i Tyskland:
Echinacea

smile.gif
addo
Jag skulle vilja tillägga att många av de nya varianterna av solhatt är extremt kinkiga och dessutom dåligt härdiga. Vill man vara säker på bra resultat och inte behöva planera in nya plantor med jämna mellanrum så ska man satsa på det beprövade sorterna typ "Magnus" och "Alba"
fnatt
Addo, du svarade precis på vad jag tänkte fråga. Kan tänka mig att många sorter i dagsläget är "sönderavlade" och behöver ett antal generationers förädling för att bli stabila och härdiga.

Någon med egna erfarenheter om just paradiso?
Exotic
Fnatt tyvärr var det inte Pow som blommde nu sorry och jag som är grön på Solhattar kan tyvärr inge om dess bra och dåliga sidor wink.gif men jag vill testa och se smile.gif

Alba har jag inte men Magnus finns ..men i mina ögon inte så rolig...men vi får se vilka som lever nästa sommar wink.gif
addo
Du får gärna återkomma i vår med vilka som överlevt, jag tycker det skulle vara jätte intressant! biggrin.gif
Exotic
CITAT (addo @ 04-10-2013, 15:34) *
Du får gärna återkomma i vår med vilka som överlevt, jag tycker det skulle vara jätte intressant! biggrin.gif

Absolut det skall jag göra addo jag lever på hoppet att det skall klara sig wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon