mamamaggan
14-08-2013, 03:26
I år har vi planterat lite kryddor direkt i en påse jord. Har aldrig haft så fina kryddor.
Vad är bästa sättet att ta till vara dem ? Torka , frysa ?
Kan man göra te av några ? Tål inte " vanligt " te men har ju läst att te av en del kryddor kan vara bra .
Någon som gör te eller kanske använder färska kryddor för att göra dryck ?
Påtoppen
14-08-2013, 08:48
I sommar har jag druckit mycket te på myntablad (olika sorter) samt citronmeliss. Jättegott! I med några färska blad i koppen, på med varmt vatten och låt dra några minuter, klart! Funkar med mjölk i.
Andra kryddor brukar vi torka i "buntar", har man sedan tålamod kan man repa dem, mortla och hälla i burkar, annars kan man lägga tex hela timjanskvistar i formen med kyckling som man tar bort innan servering.
Man kan även göra olika kryddblandningar med tex salt.
Frysa örter kan man väl också men det har jag ingen erfarenhet av.
mamamaggan
14-08-2013, 13:57
Det där med hela torkade kvistar som krydda i maten skulle nog passa mig , likaså att göra te på färska kvistar.
Kom på att jag smakat te gjort på hallonblad , ska ta och prova det också.
får problem med magen , halsbränna och sura uppstötningar av " vanligt " te så jag tänkte att jag ska prova lite annat.
Säg på TV hur den där danskan , Klum någonting , gjorde eget örtsalt och det såg inte så svårt ut. Hon körde färska örter tillsammans i en matberedare ihop med salt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.