Var i Barcelona i helgen och såg då någon sorts lönnar med cammofärgade stammar. Någon som vet vad de är för sort? Väldigt läckra.
[attachment=78010:20130811_122841.jpg]
[attachment=78011:20130811_122815.jpg]
Helén
ingrids
14-08-2013, 08:57
Platan skulle jag säga med den stammen, som jag gillar hårt.
Rebecca
14-08-2013, 09:23
Det är platan ja, Platanus x acerifolia på latin. Fantastiska träd som faktiskt klarar sig fint i sydliga Sverige.
Gossen Ruda
14-08-2013, 10:54
Men inte problemfria. Bladen har från början en fin filtbehåring som faller av på försommaren. Detta kallas för platandamm och kan irritera slemhinnorna, kanske även skapa allergier.
Huggorm
14-08-2013, 21:03
CITAT (Rebecca @ 14-08-2013, 10:23)

Det är platan ja, Platanus x acerifolia på latin. Fantastiska träd som faktiskt klarar sig fint i sydliga Sverige.
Säker på att det är Lonodonplatanen? I Barcelona borde den orientaliska platanen klara sig utmärkt också, men kanske Londonplatanen är vanligare även där nu för tiden
Alexander-VG-zon3
14-08-2013, 21:33
Finns en del arter att välja på, orientplatan är det nog inte den har spetsigare blad. Iförsig är det lite svårt att se bladen tydligt på bild.
Anna-Karin Lundberg
15-08-2013, 06:28
Visst är det dom som har bollar hängandes i snören?
Jag tog hem en boll från England, petade ur fröna och planterade. Några frön grodde men hade fröskalet kvar på toppen som en tight mössa. Den öppnade sig inte och grodden vissnade. Provade att så igen i djupare jord och på lite andra sätt, men lyckades inte.
Eftersom jag bor i Stockholm (och antagligen har för kallt på vintern) och träden blir stora - 30 meter eller mer - (så kan jag inte ha den i kruka heller) så var det nog lika bra att det inte blev något. Men en vackert träd är det!
Gossen Ruda
15-08-2013, 07:43
Jo, fröna sitter i bollar. Noteras kan att trots bladlikheten så är de inte närmare släkt med lönnar, olika ordningar till och med.
Huggorm
15-08-2013, 08:15
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 15-08-2013, 07:28)

Eftersom jag bor i Stockholm (och antagligen har för kallt på vintern) och träden blir stora - 30 meter eller mer - (så kan jag inte ha den i kruka heller) så var det nog lika bra att det inte blev något. Men en vackert träd är det!
Om du bor i Stockholm kan jag rekommendera den så kallade Stockholmsplatanen. Fast har du inte plats så hjälper det ju inte.
http://www.tonnersjo.se/page.php?page=vi_rekommenderar
Tack för svar, Platan är det ju helt klart.
Och ja man blir lite sugen att ha en...men jag vet inte heller riktigt vart den skulle stå.
Helén
Tror att Tönnersjö plantskola ej uppdaterat sin sida än. Tänkte ju köpa en stockholmsplatan i fjol men då visade det sig att den hade fått ganska svåra vinterskador de senaste åren så det var lite tveksamt hur härdig den verkligen är. Man avrådde då mig från att skaffa en till zon IV.
Vill man vara på den säkra sidan ska man kanske följa Tor Nizelius råd om att utvärdera nyintroducerade träd i 30 år innan man bedömer deras härdighet.
CITAT (jegi @ 15-08-2013, 18:57)

Tror att Tönnersjö plantskola ej uppdaterat sin sida än. Tänkte ju köpa en stockholmsplatan i fjol men då visade det sig att den hade fått ganska svåra vinterskador de senaste åren så det var lite tveksamt hur härdig den verkligen är. Man avrådde då mig från att skaffa en till zon IV.
Vill man vara på den säkra sidan ska man kanske följa Tor Nizelius råd om att utvärdera nyintroducerade träd i 30 år innan man bedömer deras härdighet.
Ja jag tänkte det är lite märkligt att man aldrig sett trädet i handeln. Det verkar lite på experimentstadie.
Helén
Hej
Plantagen säljer träd och Zetas.
H.Bassam
Huggorm
16-08-2013, 19:56
CITAT (Bassam @ 16-08-2013, 19:46)

Hej
Plantagen säljer träd och Zetas.
H.Bassam
Jo, fast nu är det ju en speciell sorts träd vi pratar om...
CITAT (Huggorm @ 16-08-2013, 20:56)

Jo, fast nu är det ju en speciell sorts träd vi pratar om...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.