|
Så är det att sommaren är snart över,dagarna har blivit mycket kallare,det har regnat massor. En fördel är att jag kan nu återigen börja ta låånga promenader med hundarna(vi har blivit alldeles feta:Molly och jag. Jag kan dock planera för nästa sommarens trädgårdsarbete både hos grannen och hos pizzerian. Men några krasse kommer jag int så i rabatterna! Jag har samlat en massa frön av stockrosor och jag kommer att så inomhus nästa vår och om det lyckas tänker jag plantera stockrosor brevid hela den långa staket och solrosor på andra sidan av staket. Dessutom tänker jag guerilla så här våran lilla stad!  stockrosor,solrosor etc..jag har ju massor av frön av alla slag! Trevlig dag önskar jag er alla odlaister!
Monarda
14-08-2013, 20:22
Ja, nu har vi den sköna hösten framför oss när man kan börja reflektera över sommaren som varit och se fram emot och så smått börja planera inför nästa odlingssäsong. Allt går in i en ny, lugnare fas. Jag tycker det är fantastiskt att bo på en breddgrad med fyra årstider, skulle inte vilja vara någon annanstans.
Eva i Skåne
14-08-2013, 20:27
Jag håller med dig Monarda. Hösten är en nedtrappning. Man får varva ner och begrunda säsongen som gått, tänka på vad som varit bra och vad som kan bli bättre nästa år Jag skulle inte heller vilja ha sommar året runt, men möjligen kunde jag tänka mig att skippa vintern
jag vill ha sommar jämt  - kanske en liten liten höst och en pytte-vår - men icke vinter. Och Silos - 'busfrön' är hur kul som helst- i bland blir det fel, som här i Uppsala där man sådde hampa/hasch i rabatterna på St Olofsgatan precis utanför Kyrkans Hus  .
mamamaggan
14-08-2013, 20:59
Vadå höst ? Jag har bestämt att det är sommar ett tag till eftersom jag nu kan vara ute och t ex bada.
Tänker njuta och bada så länge det går !
Huggorm
14-08-2013, 21:32
CITAT (Monarda @ 14-08-2013, 21:22)  Jag tycker det är fantastiskt att bo på en breddgrad med fyra årstider, skulle inte vilja vara någon annanstans. Absolut, tänk vad tråkigt att bo i ett tropiskt land där det är varmt året runt. Fyra årstider är perfekt, då händer det alltid något nytt. Fast vintern är för lång, ett tio månader långt år där november och februari saknas men övriga månader är som nu hade varit optimalt.
mamamaggan
15-08-2013, 00:07
Det hade varit underbart med ett par månader borta under vintern men inte november ! Fyller år i november och då skulle det ju inte bli kalas med presenter och tårta. Fast då kanske jag skulle kunna fira min födelsedag när jag har namnsdag i stället , har två namnsdagar i fruntimmersveckan !
Påtoppen
15-08-2013, 00:14
Jag hoppas på några varma dagar till, jag vill ha fler squash, prydnadspumor och solmogna tomater...
CITAT (mamamaggan @ 15-08-2013, 01:07)  Det hade varit underbart med ett par månader borta under vintern men inte november ! Fyller år i november och då skulle det ju inte bli kalas med presenter och tårta. Fast då kanske jag skulle kunna fira min födelsedag när jag har namnsdag i stället , har två namnsdagar i fruntimmersveckan !  Jag fyller också år i november,men jag firar inte längre mina födelsedagar. CITAT (gunsta @ 14-08-2013, 21:47)  jag vill ha sommar jämt  - kanske en liten liten höst och en pytte-vår - men icke vinter. Och Silos - 'busfrön' är hur kul som helst- i bland blir det fel, som här i Uppsala där man sådde hampa/hasch i rabatterna på St Olofsgatan precis utanför Kyrkans Hus  . Sommar jämt..inte för mig,men en låång vår,låång sommar,låång höst och två månader med MYCKET snö!
mamamaggan
17-08-2013, 21:56
Inte är sommaren över inte !
I dag hade vi c:a 25 grader varmt och nästan molnfri himmel. Skönt att sitta i solen när vi badat i sjön som håller 20 grader.
CITAT (mamamaggan @ 17-08-2013, 22:56)  Inte är sommaren över inte !
I dag hade vi c:a 25 grader varmt och nästan molnfri himmel. Skönt att sitta i solen när vi badat i sjön som håller 20 grader. Härligt!
mamamaggan
20-08-2013, 23:51
Badat och solat i dag också . Har fortfarande sommar !
Här var det också soligt igår och visst är det härligt!
malcolm
21-08-2013, 10:13
Visst kan det vara soliga dagar fortfarande men termometern kommer inte upp de temperaturer som vi hade tidigare i somras, jag hade drygt fyrtio grader i solen på uteplatsen men nu kommer tempen sällan upp till över trettio och så fort solen försvunnit blir det kyligt. Var är de ljumma augustikvällarna?
Fast jag tycker det är rätt fina kvällar, däremot när vi hade 25, 30 gr på Dan var det 6gr på natten ibland. Jag gillar höst till viss del men tycker den är för lång.
kerstin z5-6
21-08-2013, 21:10
Den " sköna hösten och vintern kan ni behålla för er själva , jag avskyr den , mörka nätter , sen snö 9 månader , tack avstår gärna det
Jag avskyr vinter - det är som ett sorts fängelse - höst kan jag uthärda i någon mån eftersom jag fyller år i november - mimosa och krysantemum förknippar jag med den tiden. December förmörkas av streptokocker - julafton är ok - då får man äta rödbetor och feta. Januari är årets värsta månad - den är så hemsk så det inte är sant. Har jag överlevt den månaden så kan det inte bli värre. PS: jag har visst skrivit i den här tråden förut märker jag
mamamaggan
21-08-2013, 22:00
CITAT (mamamaggan @ 21-08-2013, 00:51)  Badat och solat i dag också . Har fortfarande sommar ! Repriserar hela tiden !
Visst är sommaren snart över,kolla här! [attachment=78340:012.JPG]
Nej jag bara skojade! Det är fortfarande varmt och helt blå himmel,men nätterna har blivit kalla. [attachment=78341:052.JPG]
Spindlarnas nät är fulla av vattendroppar! [attachment=78342:024.JPG]
mamamaggan
26-08-2013, 21:12
Tyvärr var jag för upptagen i dag för att bada. Vi har haft 24 grader i dag, härligt !
malcolm
27-08-2013, 09:36
Igår hade jag 40 grader i solen på uteplatsen men vid tolvtiden på natten var det bara 10 grader ute så nog är hösten på ingående.
Nog lutar det åt hösten till men jag hoppas innerligt att det dröjer länge innan farbror frost kommer eftersom det blommar fortfarande i min rabatt!
Nu är sommaren i allafall över!Kallt även under dagtid.
hattstugan
25-09-2013, 07:39
Instämmer Silos! Men det har varit en fin sommar om än alldeles för lite regn här! Troligen har det mesta av mina växter frusit i natt! Befinner mig på annan ort!
CITAT (hattstugan @ 25-09-2013, 08:39)  Instämmer Silos! Men det har varit en fin sommar om än alldeles för lite regn här! Troligen har det mesta av mina växter frusit i natt! Befinner mig på annan ort! Ja,visst har sommaren varit underbar!Det enda som jag ångrar är att jag badade i Mälaren endast en gång!
kerstin z5-6
26-09-2013, 00:21
Över- det är snö här så över ja.. 2 cm som tinar men dock
Helen i Piteå Zon 5
26-09-2013, 07:11
Ja, även här är sensommaren över. Idag är det +-0º, regn med inslag av snö mellan varven. Ska klä mig ordentligt för att gå ut och tömma krukor med sommarens 1-åriga växter som blommar så fint ännu.
malcolm
26-09-2013, 07:26
Första frosten inatt strax söder om Sthlm.
CITAT (malcolm @ 26-09-2013, 08:26)  Första frosten inatt strax söder om Sthlm. Även vid inre Stockholmskusten ankom frosten på öppna gräsmatteytor och bilrutor. Dahlian vid husväggen har dock klarat sig bra.
Hösten älskar jag och alla andra årstider med,men kanske är våren bäst eftersom allt börjar leva i naturen och i rabatter.
Alexander-VG-zon3
27-09-2013, 11:43
Nu är det definitivt höst här först frost med -2,4c. Lite synd skulle vilja ha någon månad till med sommar.
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 27-09-2013, 12:43)  Nu är det definitivt höst här först frost med -2,4c. Lite synd skulle vilja ha någon månad till med sommar. Men tänk på allt roligt som man kan göra under hösten till.ex.hoppa i lövhögar,kratta,göra i ordning rabatter,lyssna på stormvindar och regnet som slår mot rutorna,det finns så mycket härligt.
Nenna på Aspö
28-09-2013, 00:59
Visst är det härligt att hoppa i lövhögar och vattenpussar Silos! Det kommer jag aldrig bli för gammal för - men jag får passa på när tonårsbarnen inte är i närheten! :-D
CITAT (Nenna på Aspö @ 28-09-2013, 01:59)  Visst är det härligt att hoppa i lövhögar och vattenpussar Silos! Det kommer jag aldrig bli för gammal för - men jag får passa på när tonårsbarnen inte är i närheten! :-D Det är det verkligen! Ja,tonårsbarnen är ett roligt släkte!
Oj så vackert det är ute med gula björkar med sakta fallande löv,det är bara att njuta!
Supergrått och regnigt - men milt i Gävle.
Idag har jag klippt gräset! I slutet av oktober... Fast avsikten var inte att klippa gräset, avsikten var att klippa sönder lövmattan och förpassa den till andra ställe in trädgården (trädgårdslandet osv) för det var ett riktigt tjockt lager överallt. Och än har inte allt singlat ned... Det var tungt göra. Dra igång klipparen, en vända framåt och en vända tillbaka, tömma behållaren, dra igång, fram och tillbaka, tömma, dra igång... PUST! Nu är jag hur trött som helst! Svettig är jag också och stinker rök eftersom grannen envisas med att elda upp sina löv.
Pauline/Sthlm
28-10-2013, 20:57
O i Skåne ff meteorologisk sommar... Grävde ned rosor ett antal timmar i går. I T-shirt! I daaag håller vi dock på att blåsa bort. Flytt söderut t Lund men det hjälpte ju knappt...
strandskatan
29-10-2013, 15:38
Skånes sydkust idag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|