Joahi
Jag har upptäckt någon form av ohyra på flera växter. Detta gäller Hibiscus, Lavendel, Ros samt jordgubbsplanta. Det ser ut som små fina nät med massa små prickar i (se bild).

[attachment=78028:Skadedjur2.jpg]

1. Går detta att få bort? Och om, hur går jag till väga?

2? Hur gör jag för att undvika denna ohyra?

Mvh Karolina smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Spinnkvalster och det är inte så mycket man kan göra för att inte få såna. Spinnkvalster trivs där det är varmt, lä och torr luft. Har man växterna inomhus kan man få god effekt bara geno att ställa ut dem utomhus där de blir utsatta för regn mm. Det finns bara ett medel mot spinnkvalster i handeln och det är Provado plus men det har blivit rätt dyrt
Bassam
Hej

Jag kan bjudda bra recept:
1/5 del gröna tvål + 1/5 del T sprit+ 3/5 del vatten.

Obs

Spreja den på hela växter glömma inte under blad, gör detta minst 3 gångar på 10 dagar mellan dem.

H.Bassam
Joahi
Hej!

CITAT
Det finns bara ett medel mot spinnkvalster i handeln och det är Provado plus men det har blivit rätt dyrt
Finns Provado i vanliga affärer eller måste jag ta mig till en särskilt butik?

CITAT
Jag kan bjudda bra recept:
1/5 del gröna tvål + 1/5 del T sprit+ 3/5 del vatten.

Menar du grön såpa?

Tack för all hjälp! smile.gif
CillaM
CITAT (Joahi @ 14-08-2013, 11:01) *
Jag har upptäckt någon form av ohyra på flera växter. Detta gäller Hibiscus, Lavendel, Ros samt jordgubbsplanta. Det ser ut som små fina nät med massa små prickar i (se bild).

[attachment=78028:Skadedjur2.jpg]

1. Går detta att få bort? Och om, hur går jag till väga?

2? Hur gör jag för att undvika denna ohyra?

Mvh Karolina smile.gif

Lavendel ska vara utomhus, i marken. Då trivs den bäst. Samma gäller ros. Spinn på hibiskus blir du lättast av med genom att ta plantan ur krukan, bada ljummet, ca 30 grader, all jord ska bort. Plantera om i näringsrik jord, kanske med en Provadopinne i, och gödsla sedan efter ca 1 månad. 7-8 gånger av var 10:e vattning.
Alexander-VG-zon3
Enkelt och miljövänligt sätt är att dränka hela växten (med kruka och ev krukfat) i ca 40gradigt vatten i ca 30min. Växten klarar detta men spinnen gör inte. Viktigt att har man spinn på växterna ska man också torka fönsterkarmen, fönster m.m. spinn är bra på att röra sig och det kan vara minst lika många i fönsterkarmen som det är på växten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon