Silkentjakke
Hej!
Jag har fått fem stycken klotpilar i kruka, det hade jag önskat mig ... Min bild av klotpilen är dock den man ser vid parkeringar och alléer - en stam med en bollig krona.

Som ni ser på bilden
[attachment=78038:CameraZO...35916_1_.jpg]
är denna mer buskig. Den verkar också vara framtagen genom att man stuckit en bit pil i marken och låtit den slå skott se bild
[attachment=78039:CameraZO...25516_1_.jpg].
Min fråga:
Kan jag på något sätt beskära den efter plantering så att den får en cirka 150cm hög stam och sedan bollar ut sig i framtiden. Jag har all tid i världen smile.gif
Om ja hur går jag tillväga då?

Tack på förhand från en trädgårdsrookie med alldeles för stor tomt smile.gif
Huggorm
Du får helt enkelt skära bort alla stammar utom en, välj ut den finaste. Frågan är bara när du skall göra det, på en gång vid plantering eller om ett år när trädet hunnit etablera sig på växtplatsen. Senare kommer trädet att skapa en rund krona mer eller mindre av sig själv, allt du får göra är att skära bort grenar så att kronan börjar i den höjd du vill ha den, det är lite pyssel innan formen är full.
emmma
Håller med föregående inlägg. Passa dock på att spara det du klipper bort och stick ner dem i jorden så får du några extraexemplar av din pil.
Huggorm
Klockrent tips att spara klippet, varje gren kan bli ett nytt träd om man sticker dem i fuktig jord tummenupp.gif

Undrar hur det skulle bli om man lät tre av de uppåtgående stammarna vara kvar, och efterhand flätade dem lite löst? De skulle ju sedan bilda en gemensam krona. Tror det hade kunnat bli en ganska kul effekt.
Silkentjakke
Tack för svar!
Bassam
Hej
du kan Valja bästa gren och beskära den på en höjd av 90 cm, du ska lämna 3-4 gren på den fördelat långt från varje 20 cm och detta kapas till en längd av 40 cm och beskärning fortsätter efter 3 till 4 år.

Obs
Du kan göra före plantering.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon