Gustavbrun
15-08-2013, 07:33
Hej,
jag behöver hjälp med identifiering och möjlig bekämpning av ohyra på mina krukväxter.
Historia: jag satte några chilifrön och fick sedermera upp några plantor. Dessa fick ganska snart ohyra, små svarta och gröngrå insekter på sig. Jag ställde ut plantorna och beskar men inget stoppade ohyran. Jag kastade tillslut alla chiliplantor.
Men, efter en stund så såg jag att de hade spritt sig till resterande krukväxter.
De är små, cirka 1–2 millimeter.
Hur blir jag av med ohyran?
[attachment=78040:DSC_0123n.jpg]
/Gustavbrun
Om det är växter som inte skall ätas, dvs rena krukväxter skulle jag rekommendera systemiskt insektsgift (Provado, Calypso) som växterna tar upp via vattnet och sedan tar död på alla insekter som suger växtsaften.
Fungerar dock inte på spinn (inte insekter - spindeldjur) - jag tycker iofs dessa ser ut som trips. Provado Plus (spray) skall även funka mot spinn.
Hej
Det är sort av löss, så om det är på växt som man äter inte, man kan använda provado plus pinnor, men om det är växter som man äter då kan man spreja med vatten som blandad med grön såpa och T sprit. det är recept ( 1/5 t sprit+ 1/5 grön såpa+ 3/5 vatten, du kan spreja flera gångar över och under blad, plus man kan duscha växter två gångar på dag för att insekter tycker inte fukt, och försöka först döda insekter som du såg med trasa som doppade i T sprit,
Obs
om du göra bra, du kan bli fri från insekter.
H.Bassam
Gustavbrun
19-08-2013, 06:53
Tack för svaren.
Växterna ska inte ätas så jag får testa med pinnarna som ni båda tipsade om.
Såpa och vatten har jag redan testat, dock utan T-sprit.
/
Gustavbrun
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.