sarhe1
Hej.

Jag vill ha någon högrest, tålig perenn på landet. Tanken är att den skall flankera upp ena sidan av en pergola, ge lite tyngd. Har ni några bra tips?

Rosenflockel tycker jag själv om, men den finns på annat ställe i trädgården. Stormhatt likaså. Jag har en inre bild av någon slags högrest aster, men jag är inte så hemma på astrar.

Soligt läge. Zon 4.

Tack, Sara
ingrids
Plymspirea finns ju alltid, men den är verkligen massiv och kanske blir för mycket. Sen finns det ju del klassiska höstrudbeckian som brukar kallas gullboll och bli sisådär två meter hög. Klippstånds skulle kunna trivas om du tror rosenflockel skulle trivas där, gillar inte torka.
gunsta
Blå bolltistel eller höstanemon kanske.
kerstin z5-6
thalictrum - minst tre för att få en maffig effekt! vit ,lila
Antar att du har riddarsporre delpinium ?
[attachment=78052:145594_878418.jpg]

crambe cordifolia

[attachment=78053:312963_910126.jpg]

cimicifuga läkesilverax
[attachment=78054:352177_713007.jpg]
Huggorm
Mjölkört/rallarros blir åtminstone en meter hög hos mig, och växer i täta bestånd. Mycket torpkänsla över den också, och härdig är den
kerstin z5-6
här är mjölkört ett ogräs ..
sarhe1
Tack för ert engagemang! Jag vet eg inte om rosenflockeln trivs så värst. Den sprider sig, men den blir inte så där maffigt jättehög som jag sett annorstädes. Jag tror att den har det lite för torrt. (Kan inte uppbringa ngn fuktig bit mark på hela stora tomten.)

Plymspirea gillar jag, men den finns också på andra ställen. Riddarsporre har jag faktiskt inte, inte min favoritväxt. Men visst, den är ett alternativ. Har själv tänkt på gullboll men inte sett den i verkligheten.
Bolltistel finns i rabatt. Höstanemon har jag trott kanske är lite för känslig? Rallaros finns vildväxande. Jag vet dock att den finns i en vit variant, men den har jag aldrig sett.

Tack igen.

ingrids
Höstanemonen Anemone tomentos Robustissima frodas hos mig i zon 5 i en ganska torr och solig till halvskuggig rabatt. Strax över 80 cm hög och jag skulle säga att tre stycken snabbt ger en bra rugge. Den gula knappen som blir kvar när vissnade blommor tappat bladen håller sig fräsch medan de andra knopparna slår ut och den kommer men nya blommor tills frosten tar den, och då menar jag inte första lilla frostknäppen heller. Min börjar blomma sisådär mitten juli/slutet juli beroende på hur sommaren varit.
Eva i Skåne
vit mjölkört kan finnas i handelsträdgårdar, men hör inte till det vanliga i sortimentet (Åbergs i Öja, Ystad har den)
Gullbollen är söt, men den behöver stöttas är min erfarenhet och den blir gärna ful nedtill, stjälkarna får fula nedre blad. Något annat framför är ju en lösning.
Jag har haft en hög höstaster som jag egentligen tror var en praktbinka
Flox är också en torpväxt som finns i en massa fina färger. Pioner tänker jag också på

Nu är det ju inte så många av sorterna som nämns i tråden som är riktigt högresta. Kanske en klängväxt som kaprifol han vara ett alternativ?
sarhe1
Tack för era synpunkter! Nja, inte kaprifol - den skall stå bredvid en portal med en skogsklematis på.

Jga har också funderat på praktbinka. Ska kolla upp hur höga de kan bli.

Intressant med dina erfarenheter av höstanemon, Ingrid.
Monarda
Silveraxet "Brunette" med vackert mörkt bladverk och doftande vitrosa blommor. Här hos mig blir den ca 2 m hög.
[attachment=78111:DSC_0567.jpg]

[attachment=78112:DSC_0565.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon