ogredani
Har nyligen planterat ett plommonträd (Opal) som jag hade riktat rakt uppåt (med den klena bambupinnen som följde med i köpet). Nu har trädet dragit sig lite åt sidan och växer bort från tomten, vilket är åt höger i den bifogade bilden. Jag vill gärna att kronan tar sig så rakt uppåt som möjligt.

Se foto:
http://ladda-upp.se/files/2013/b65521.jpg

Vad är bäst sätt att styra trädet? Är det att placera en redigt styv och längre pinne/stav som jag binder huvudgrenen mot eller ska jag beskära det på något vis?
Huggorm
Vilket håll kommer ljuset åt? De sträcker sig mot ljuset och om inget skuggar så blir det mot söder.

Sedan skall bambupinnen enbart stöda roten, nu stöder den hela trädet. Det kan göra så att trädet blir vekt och inte klarar framtida stormar. Kapa pinnen på kanske en halvmeters höjd. Sedan skall den bort efter första säsongen.

Om trädet fortsätter att växa åt fel håll kan man vänta ett år till rötterna fått ett stadigt tag, och sedan kan man sätta upp en lina och spänna trädet lite åt rätt håll. Men bind linan i ett tygstycke runt stammen så att trycket fördelas över större yta.
ogredani
Finns inget som skuggar och söderut är riktningen som fotot är taget. Så det man kan hoppas på alltså är att trädet tar fart bortåt, vilket är bättre än höger iaf?

Jag har redan en redig stolpe c:a 50 cm höjd som stödjer stammen, så det är redan löst. Sitter bakom bambupinnen och stammen.
Huggorm
CITAT (ogredani @ 16-08-2013, 23:05) *
Jag har redan en redig stolpe c:a 50 cm höjd som stödjer stammen, så det är redan löst. Sitter bakom bambupinnen och stammen.

Tyckte det såg ut så, men var inte säker. Det räcker med den, du bör ta bort bambupinnen. Stödet skall hålla roten stilla under etableringen, men stammen skall kunna vaja i vinden så trädet väljer att lägga energi på att styva upp den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon