Altai
Om man odlar plantor som man sedan ska äta delar av eller frukt från, vilka närings-/gödmningsmedel kan man säker använda på dem? Jag har en flaska blomstra flytande växtnäring hemma, kan jag använda det för att ge växterna extra näring eller finns det något medel i som inte är bra att få i kroppen? Tack.
Bassam
Hej
det är alla lösning näring inte farliga för kroppen, men vilket näring är bäst, detta beror på vilka del av växter ska du äta;

1 om du ska plantera sallad du behöver näring som har mycket kväve, det står på förpackning N P K , N betyder kväve, P betyder Fosfor och k betyder kalium.

2 om du ska äta blad som sallad, du behöver näring som har mera procent av Kväve.

3 om du behöver äta frukt, du behöver näring som har mera Fosfor.

4 om du ska äta rötter, du behöver näring som har mera kalium.

5 Jag ger die lite exempel:

står ( N P K 12 9 6 ). det betyder att kväve mera så den här passar växter som vi äter av den blad som sallad.

H.Bassam
KRT
CITAT (Altai @ 16-08-2013, 21:32) *
Om man odlar plantor som man sedan ska äta delar av eller frukt från, vilka närings-/gödmningsmedel kan man säker använda på dem? Jag har en flaska blomstra flytande växtnäring hemma, kan jag använda det för att ge växterna extra näring eller finns det något medel i som inte är bra att få i kroppen? Tack.

Det är väl bara NPK och några spårämnen i Blomstra så varför skulle man INTE kunna äta fruken/grönsakerna? Bekämpningsmedel är en annan sak, men det var ju inte det du frågade om.

Annars fungerar Algomin, gräsklipp, nässelvatten, guldvatten (Urin), koskit, hönsgödsel etc. Man bör inte kvävegödsla perenner, träd etc som övervintrar efter midsommar, men är det ettåriga plantor som tomater spelöar det ju ingen roll.
Bassam
Hej

Det är bra att någon kompleterar min svar, och jag vill säga att N P K. de som sepelar mycket roll på växter men de små ämnen som Bor finns i jorden oftas, och naturliga gödse som han skrev innehåller mera kväve så kommer mera grönskar ofta, så man behöver använda kemi gödsel som godkänna från miljö verket,
H.Bassam
Altai
Det jag har tänkt att äta är

1. Aloe Vera (bladen = mera kväve?)
2. Chilli (frukter = mera fosfor?)

KRT, jag har inte undersökt om alla ämnena i Blomstra växtnäring är ätbara, men den innehåller kväve, fosfor, kalium, svavel, kalcium, magnesium, järn, mangan, bor, zink, koppar och molybden. Jag vet inte om alla de ämnena är ätbara, de är möjligt att de är det.

Sen sade du att man inte ska kvävegödsla övervintrande växter. Varför ska man inte det, vad kan hända då?

Bassam, om de är ätbara så antar jag att Blomstra växtnäring går bra som ett universalnäringsmedel för alla växter, även om det kanske inte är helt optimalt för varje enskild sort av dem du nämnde?
KRT
CITAT (Altai @ 17-08-2013, 23:38) *
Det jag har tänkt att äta är

1. Aloe Vera (bladen = mera kväve?)
2. Chilli (frukter = mera fosfor?)

KRT, jag har inte undersökt om alla ämnena i Blomstra växtnäring är ätbara, men den innehåller kväve, fosfor, kalium, svavel, kalcium, magnesium, järn, mangan, bor, zink, koppar och molybden. Jag vet inte om alla de ämnena är ätbara, de är möjligt att de är det.

Sen sade du att man inte ska kvävegödsla övervintrande växter. Varför ska man inte det, vad kan hända då?

Allt det du räknar upp är vanliga grundämnen, finns i oss alla och inget av det är giftigt eller konstigt. Molybden, koppar etc är spårämnen som växter (och människor) behöver i mycket små mängder för att fungera.

Orsaken att man inte ska kvävegödsla efter midsommar är att det stimulerar bladtillväxt, och kan göra att växten inte "invintrar" när den ska, dvs den vissnar inte ned och tappar bladen vid den tiden den borde på hösten. Men jag tror (vet inte) att det egentligen är ett större problem i norr än i söder. Vi får ju sällan vinter förrän i november, och det är 4-5 månader efter midsommar....
Piccante
Själv använder jag ju helst naturgödsel då jag inte vill tillföra kadmium vilket tyvärr ofta förekommer i mineralgödning. Se ger ju naturgödsel en mer levande jord. Men på bladgrönt som jag ska äta direkt kanske inte färsk ko eller hönsgödsel känns så fräscht... Pelleterat naturgödsel finns av flera sorter och flytande naturlig gödning med som lätt vattnas ned.
Chili gödslar jag ganska lite för jag planterar den direkt i köpt kogödsel. Ger jag tillskott så är det Algomin eller annan gödsel som är rik på spårämnen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon