Spindeln
Hej. Har tänkt mig en klematis på utsidan av altanen. Jag vill ha en storblommig, ganska mörk lila som blir ca 3 meter hög. Den ska förståss blomma så mycket som möjligt. Vet inte vilken beskärningsgrupp man ska satsa på. Det låter ju lockande med grupp 2 som blommar 2 gånger men en trädgårsmästare sa till mig att det kanske inte alltid blommar om. Hade å andra sidan varit skönt att kunna klippa ner alltihopa på hösten och slippa ha en massa ris där över vintern. Så då är det väl grupp 3 man ska satsa på. Dela gärna med er av era tips och erfarenheter av olika grupper och sorter.
Tack på förhand!
Finn Klematis
Hej!

Du har tydligen träffat en kunnig trädgårdsmästare. Det finns en del bra
klematis i klippgrupp 2, men som grupp är den klart sämst.
Du skall helt klart plantera klippgrupp 3. Två klematis som motsvarar
Dina önskemål och som är mycket bra är.

1. Viola från Estland Uno Kivistik.

2. Jubieijnoi 70 från Ukraina. Otroligt blomrik.

Finn
Spindeln
Tusen tack för svar Finn!
Kajsa
Som Finn skriver, Grupp 3 klematis är bäst, man behöver aldrig oroa sig för rankor som fryser.
Här några förslag från mig

Happy Birthday, sen stor blommig, varit bra från början.

Etoile Violette, viticella, blir stor varje år

Polish Spirit, sen stor blommig

Romantica, sen stor blommig

johanare
Whao, vilka fina Klematis Kajsa.

Räcker det med att sätta en planta för att få dem så fylliga? Är det så att de är glesa och tunna första året men fylls ut efter ett par år- Tycker mig märka det hemma biggrin.gif

Har en Ville de Lyon jag satt i våras. Står i kruka, nergrävd i marken. (40x40x70djup) Den har kommit upp i full höjd (ca 2.5m) och blommar nu fint. Tyvärr är det bara en pinne upp men det kanske blir mer nästa år.

Lycka till spindeln
Ragnwald
CITAT (johanare @ 21-08-2013, 07:49) *
Räcker det med att sätta en planta för att få dem så fylliga? Är det så att de är glesa och tunna första året men fylls ut efter ett par år- Tycker mig märka det hemma biggrin.gif

Ja hur är det med stambildning från rotsystemet egentligen?
Är det enbart från en enda rotstam man via nedklippning, kan öka antalet stamvindlingar?

Köpte en blå President i våras som inte visat fler stammar än de två som utgår från ett klipp av grundstammen, gjort av plantskolan. Blommade i alla fall jättefint fram till nu och den ser ut att må bra för närvarande 130cm hög. Tycker stammarna ser väldigt tunna ut, blir de tjockare nästa år?

Min White Snow däremot, översvämmar ymnigt halva altanen efter bara 3 år, utan att jag gjort någonting. Ett virrvarr nere vid plantroten, gör det omöjligt att se hur den egentligen började. :-)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon