Trampendal
Jag har en suckulent av nåt slag som är ganska gammal men har bott i en minimal kruka.
Vad heter den?

[attachment=78074:IMG0092A.jpg]

[attachment=78075:IMG0093A.jpg]

Sen har min son en kaktus som har haft ett tufft liv (den är också rätt gammal 16-17 år),
den har ramlat flera gånger och sen stött sig mot fönsterfodret, men nu ser den ut såhär!

Om du hade en sån vad skulle du göra med den? Inte kasta! smile.gif

[attachment=78076:IMG0095A.jpg]

Nu kom bilderna på sniskan och uppåner trots att jag roterade dem rätt först. Vet inte hur jag ska fixa det så jag hoppas att ni kan se ändå.

teo
Den första är en kaktus, typ Opuntoid, påminner om en Austrocylindropuntina subulata men kan vara något annat

Man kan skära av toppen (en bit från böjen), låta ytan torka (flera veckor) och sedan plantera den.
Trampendal
CITAT (teo @ 17-08-2013, 17:54) *
Den första är en kaktus, typ Opuntoid, påminner om en Austrocylindropuntina subulata men kan vara något annat

Man kan skära av toppen (en bit från böjen), låta ytan torka (flera veckor) och sedan plantera den.

Googlade den där Austro....... och det verkar ju stämma. Tack!

Om man kapar kaktusen är det någon vits att spara "ursprunget" (alltså det som blir kvar i krukan)?
Förresten, kanske du vet vad den heter också?
teo
Rotdelen kan man bara låta vara kvar, där växer ut nya 'knoppar' igen.
Svårt att säga vad det är utan blommor, kanske en Parodia (eller möjligen Mammilaria)
Trampendal
Tack för hjälpen teo!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon