bosabengt
17-08-2013, 22:41
Hej!
Jag och min sambo har varit o kollat på nytt ställe att bo på.
Mestadels gårdar lr lantliga hus.
Vi hittade då en riktigt fin gård som låg fint ute på landet. Min sambo var lite negativ då hon såg några jordhögar. Ungefär 5 högar på 2000 kvm tomt.
Jag såg då inte det som nåt problem då många tomter har sork.
Men hon började prata om att huset kunde få en sänka samt att man skulle när som helst bryta benet då man går ner i ett hål. Visst, risken finns ju men är detta ett stort problem å ett argument att inte köpa ett ställe pga sork.
Tror nog att flera ställen har sork utan sänkor i marken lr skador genom benbrott.
Man får väl helt enkelt försöka bekämpa dem så gott det går. Men att dem skulle göra så stor skada tror jag inte på. Fast det finns säkert men att det inte är så vanligt.
Vad säger ni?
Anna-Karin Lundberg
18-08-2013, 07:35
Finns högar är det kanske mullvad och inte vattensork som gräver. Men det är ingen anledning att inte köpa ett hus som man gillar!
Jävligt irriterande när sork gnager sönder i rabatten, men att det skulle skada ett hus har jag aldrig hört om. Letar ni hus på landet så finns nog både det ena och det andra i djur och ogräsväg att ha hänsyn till, men sånt kan man fixa. Är det en bra plats och ett fint ställe så tveka inte!
Aqvakul
18-08-2013, 08:06
Sork är ett större problem än mullvad, eftersom de äter på växtdelar...
Vi hade mycket sork i trädgården, bl.a. åt de upp alla våra morötter en sommar, det var i stort sett bara blasten kvar när vi skulle skörda. Men sedan vi skaffade katter, är det helt rent från sorkar och möss.
Har heller inte hört att sork skulle orsaka sättningar i hus.
Vissa år är de för djävliga (sk sorkår), andra år märks de av mindre eller inte alls. Och jag tycker inte heller att sorken ska avgöra om ni ska köpa ett hus eller inte.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.