Hej,
Vi har två halvstora purpureum grandiflorum som vi satte förra våren. Det året kom det bara nya skott under försommaren, men år fortsätter det att komma nya skott även i augusti. Det kan vara pga jag gödslade med flytande blåkorn några gånger i juni. Är det risk att de inte hinner invintra och att buskarna dör?
Tacksam för svar!
Conrad
Zon 4
Rhododenron är bäst att gödsla med speciellt gödsel för Rhododendron, men det är säkerligen inte någon fara. ;nia som inte gödslats alls sen i våras sätter fortfarande nya skott, de växer i år så de knakar.
Helén
malcolm
19-08-2013, 09:59
Så vitt jag vet skall rhododendron gödslas sent på hösten, i september eller så och då med speciellt gödsel.
Gunilla T
19-08-2013, 17:03
Vi har två halvstora purpureum grandiflorum som vi satte förra våren. Det året kom det bara nya skott under försommaren, men år fortsätter det att komma nya skott även i augusti. Det kan vara pga jag gödslade med flytande blåkorn några gånger i juni. Är det risk att de inte hinner invintra och att buskarna dör?
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag tror inte du behöver oroa dig för att dina Rhododendron dör, värsta scenariot är att nytillväxten fryser i vinter men plantorna överlever säkert. Har du kollat så det inte är blomknopparna som kommit, Rh. sätter sina blomknoppar på sensommaren.
De viktigaste näringsämnen för Rh. är kväve (N) fosfor (P) kalium (K) samt magnesium (Mg) vidare behövs små mängder koppar, järn, mangan, zink och bor. Nu är det inte alls så krångligt som det låter utan ovannämda näringsämnen finns väl avvägda i det organiska gödningsmedlet för Rhododenron, rekommenderas! Följ instruktionerna på förpackningen. Rhododendron finns i massor av olika storlekar så dvärgrhododendron behöver inte tillnärmelsevis lika mycket gödning som t.ex. dina Rh. purpureum grandiflorum som med tiden blir ganska stora buskar.
Övergödsla inte! Det skadar växterna kanske mer än tillfällig näringsbrist.
Rhododendrongödsel är långtidsverkande och bör ges växterna på våren. April eller maj, beroende på var du bor och hur våren artar sig. Visar växterna symptom på näringsbrist (ovanligt om de planterats korrekt) kan man ge en extra giva i maj efter blomningen.
Vare sig människor eller växter behöver näring i vila, att gödsla Rh. på hösten kan i värsta fall innebära att växten dör!
Lotta i Gbg
28-08-2013, 21:36
Man ska vara försiktig med att ge rhododendron näring efter våren bland annat av anledningen att de luras att sätta fart med nya skott som inte hinner invintra. Jag ger mina rhododendron spridda skurar näring i april, inget mer. Man behöver inte ge dem särskild rhododendrongödsel, blåkorn fungerar fint.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.