Margaretha
Jag undrar om någon har ett bra recept på äppelkaka/äppelpaj som man kan göra i god tid inför en familjehögtid och frysa in med gott resultat. Den får gärna, men måste inte, innehålla mandelmassa. Eftersom det är många som ska bjudas måste vi baka i tid.

Det finns ju hur många recept som helst på nätet, men frågan är om de fungerar att frysa. Vi kan ljumma dem i ugn eller eventuellt micro vid serveringen, men vi vill ju att de ska vara goda!

Tacksam om någon vill dela med sig! sos.gif
gunsta
Fyriskaka har jag frusit in dom senaste 40 åren smile.gif - en annan bra kaka att frysa heter Mammas äppelkaka - ingen innehåller mandelmassa.
Margaretha
Tack gunsta. Jag har hittat bägge recepten på nätet! thanks.gif
Eva-Helene
Jag brukar göra (en massa) äppel-kakor och -smulpajer nu på hösten och frysa ner. Äppelkakorna gör jag med mitt vanliga sockerkake-recept och så mycket äpplen som det öht går att få i.
Pajerna gör jag med 2 olika smuldegar (i den ena byter jag bara ut hälften av vetemjölet mot havregryn) och gräddar dem ungefär halva tiden . På vintern när dom ska avnjutas sätter jag in den frusna pajen i varm ugn och gräddar den klart. Funkar bra. Men eftersom du ska servera alla samtidigt så grädda dem i det närmaste klart innan du fryser in - inte helt klara, för äpplena fortsätter ju att mjukna sedan du tagit dom ut ugnen.
Lycka till med pajbakandet!
Peztis
Mmmmm... sockerkaka med äpplen! Det kanske man skulle ta och sno ihop. Då blir man ju ialla fall poppis här hemma! biggrin.gif
Margaretha
Det låter absolut som ett bra förslag! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon