Full version: Gör jag rätt?
gullik.u
Jag är ju som sagt nybörjare och känner mig överlycklig över detta sätt att kunna få hjälp av alla ni som kan!! biggrin.gif Just nu har jag bara rabatter ihuvudet. det blir nog någon ny i år också ( om mitt diskbråck tillåter dvs)

gör jag då rätt om jag gräver bort jorden obs lerjord! lägger ett lager tidningar eller plast fyller på med jord (inte så mycket av den gamla eftersom den är så hård av lera)blandning av sand och torv eller ska jag ta hästskit? det blir ju rätt dyrt med alla jordsäckar! Eller ska man bara vända lerjorden uppoch ner och sen lägga på ny jord ovanpå..risk för mer ogräs då. tack för svar!
Ingrid på Västkusten
Gräv ur å ta hästskit om Du har riklig tållgång på både armstyrka kraft och hästskit.
Toppa rabatten med lite gammel jord blandad med hästskit. Detta för mikrolive3t.
Det enda ogräs som kommer ut hästskit är havre ev gräs också :-) men det är extremt lättryckt.

Hälsar Ingrid
gullik.u
CITAT (gullik.u @ 08-04-2004, 11:07)
Jag är ju som sagt nybörjare och känner mig överlycklig över detta sätt att kunna få hjälp av alla ni som kan!! biggrin.gif Just nu har jag bara rabatter ihuvudet. det blir nog någon ny i år också ( om mitt diskbråck tillåter dvs)

gör jag då rätt om jag gräver bort jorden obs lerjord! lägger ett lager tidningar eller plast fyller på med jord (inte så mycket av den gamla eftersom den är så hård av lera)blandning av sand och torv eller ska jag ta hästskit? det blir ju rätt dyrt med alla jordsäckar! Eller ska man bara vända lerjorden uppoch ner och sen lägga på ny jord ovanpå..risk för mer ogräs då. tack för svar!

Har nu hört att det växer otroligt mycket ogräs i rabatten bla tistlor,om man lägger på för dåligt brunnen hästskit??? det låter ju lite konstigt när alla rekomenderar det wacko.gif
Ingrid på Västkusten
Beror la på vart stacken ligger inomhus eller utomhus :-)

Tistlar har jag aldrig varit med om - även om det kom så är det frösådda tistlar DE är lättryckta dem med :-)
Se det ifrån den goda sidan - det är helt naturligt med gödsel och en del naturliga ting såsom gräsfrön och havrefrön följer ju med,

Hälsar Ingrid
Tesa
..måste bara försvara lerjorden lite,den är absolut inte att förakta... den håller näring och fukt bra, blandar man upp den med torv, grus (obs inte sand...), och hästskit så den blir kanon....

...det där med ogräsfrön i hästskit beror nog som sagt på var den legat och hur länge, dvs hur mycket ogräs som fått lov att fröa sig i närheten....en jättehög efter EN häst (en sån hög har jag....) kan nog vara full av ogräsfrön om den är aldrig så brunnen för att den är flera år gammal...men som Ingrid säger- det är lättryckt... fast tistlar ÄR inte det iofs... särskilt inte i lerjord..... blink.gif wacko.gif ...jag VET..... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon